Archief: Oktober 2018

Verkleed naar school

Verkleed naar school

Halloween was voor de kinderen weer een gelegenheid om zich van hun griezeligste kant te tonen.
Zo waren er heksen en spoken. Op het eerste gezicht een angstaanjagende bedoening. Maar dat viel nog allemaal mee want het waren lieve, verklede kinderen.
De uitgeholde pompoen met het lichtje erin en de griezelig verklede kinderen zijn dan ook de typische kenmerken van een geslaagd halloweenfeest.

Puur schrijfplezier in 5

Puur schrijfplezier in 5

Brainstormen over belangrijke personen, je nadien inleven in deze belangrijke persoon en hierover iets schrijven over hem of haar was een schrijfopdracht voor het 5de leerjaar.

Halloween vleermuizen

Halloween vleermuizen

Een vleermuis hoeft niet altijd angstaanjagend te zijn, je hebt ook van die super schattige, lieve, kleine vleermuisjes die je gemakkelijk zelf kan maken. Je hebt niet veel nodig … schaar, papier … en … plezier in overvloed.

Oud-leerlingen komen terug

Oud-leerlingen komen terug

Enkele maanden geleden zaten ze nog bij ons op de schoolbanken. Vandaag kwamen ze op bezoek.
“We missen dit gezellig schooltje wel een beetje!”
“Ik heb een goede voorbereiding gehad hier op school!”
“Mogen we alle leerkrachten en leerlingen een bezoekje brengen in de klas ?”

6 op zeeklassen

6 op zeeklassen

Onze zesdeklassers zijn deze week op zeeklassen in Nieuwpoort. 35 leerlingen en 3 begeleiders blijven daar tot vrijdag. Het is een leuke, ontspannende en leerrijke week met tal van activiteiten zoals krabben vangen, een survival in de duinen, een fotozoektocht, een bezoek aan een museum,  zwemmen in Sun Parks en met de gocart rijden… dit allemaal en nog meer staat op het programma. Maar het belangrijkste van dit verblijf vinden we ‘leren opschieten met elkaar en verdraagzaam zijn’.

Bezoek aan de watersnip

Bezoek aan de watersnip

Naar aanleiding van de week van het bos brachten de jongens en meisjes van het vijfde leerjaar een bezoek aan De Watersnip. Hier speelden ze een leuk spel over paddenstoelen, bosdieren, de seizoenen en nog veel meer. De namiddag vloog voorbij en de leerlingen vonden het heel leerrijk en plezant!

6 leert programmeren

6 leert programmeren

Een gespecialiseerde ICT-leerkracht leerde onze zesdeklassers al spelenderwijs op een leuke en coole manier de spannende wereld van programmeren ontdekken. Niet alleen supercool, maar ook nog eens erg belangrijk voor later. Leren programmeren is de basisvaardigheid van de toekomst. Het wordt ook wel het nieuwe lezen en schrijven genoemd.

En de kinderen vonden het SUPERCOOL !

Blotenvoetenpad

Blotenvoetenpad

Elke maand vragen wij aan de kinderen om mee te werken aan een sociaal vaardigheidsthema. Voor de maand oktober kozen we voor ‘orde en netheid op de speelplaats en in de klas’. Als start van dit project vroegen we aan de kinderen om een blotenvoetenpad met natuurlijk materiaal te maken. Zo gezegd, zo gedaan !

En natuurlijk moest het pad uitgeprobeerd worden …door zij die willen meewerken aan een propere school!

Zouden onze kinderen een gouden schoen verdienen op het einde van de maand ?

Land art

Land art

De kinderen van het 3de leerjaar kregen de kans om met takjes, kastanjes, dennenappels en allerhande materialen uit de natuur een kunstwerkje te maken. De jongens en meisjes voelden zich aangesproken door deze kunstvorm.

Ze begonnen eerst met het maken van mandala’s, later maakten ze mannetjes, hartjes en nog veel meer.

Leesmoekes gestart

Leesmoekes gestart

Wat zijn we weer blij dat een groep vrijwilligers elk jaar onze leerlingen komt ondersteunen bij het lezen. Tweemaal per week geven gemotiveerde helpers het beste van zichzelf.
De vooruitgang zien die onze jongens en meisjes maken door de inzet van deze leesmoekes is van onschatbare waarde. Deze trimester krijgen de leerlingen van het derde leerjaar de kans volop te genieten van de mogelijkheid om vlotter te kunnen lezen.
Wij bedanken deze leesmoekes hartelijk voor hun deskundige inzet.

Vorming voor leerkrachten

Vorming voor leerkrachten

In plaats van een gewone vergadering maakten de leerkrachten tijdens een workshop kennis met nieuwe lesvormen godsdienst o.a. rituelenkaarten, de zandproef, tableau vivant, doorkijkkaarsjes, handen- en stoelenvertelling, …
Op een interactieve wijze werden ze ondergedompeld in deze nieuwe lesvormen.  Ze zullen dit wellicht met veel enthousiasme in hun eigen lessen gaan gebruiken.

Gezinsleren in 1S

Gezinsleren in 1S

Maandag hebben een 7-tal mama’ s tijdens het gezinsleren  een aantal tips meegekregen  over rekenen.  Zij observeerden in een klassituatie hoe de juf dat aanbracht, inoefende en kunnen nu beter hun eigen kinderen steunen en begeleiden.

De 12-jarige Jezus

De 12-jarige Jezus

In het eerste leerjaar bij juf Sonja werd het bijbelverhaal van Jezus als 12-jarige in de tempel verteld en uitgebeeld met verschillende figuurtjes in een zandbak. De kinderen waren zéér geïnteresseerd en luisterden geboeid naar het verhaal. Het verhaal in samenspel met de uitbeelding bracht het verhaal tot leven.

3 verkent de omgeving

3 verkent de omgeving

Ken uw wijk ?

Het  3de leerjaar ging op verkenningstocht  in de buurt.  Zo maakten de kinderen kennis met enkele straten,  belangrijke gebouwen, moeilijke verkeerssituaties, …   in de omgeving van de school.

Optisch bedrog

Optisch bedrog

In de klas van meester Olivier gingen de kinderen aan de slag met fototoestel en materiaal om optisch bedrog uit te beelden. Op een foto is niet alles echt zoals het lijkt. Zij moesten nadenken om de gewenst afbeeldingen te verkrijgen.
Het is in de meeste gevallen goed gelukt om ons als kijker op het verkeerde been te zetten !

2S op ontdekking

2S op ontdekking

De jongens en meisjes uit 2S kregen een fotozoektocht voorgeschoteld, met de bedoeling om nader kennis te maken met de verborgen plekjes op school.
Op een legende stonden de ruimtes aangeduid waar een bepaalde foto getrokken werd. Zo maakten ze kennis met het fotokopieermachine op het secretariaat, de computerklas en nog meer.
Als bewijsmateriaal moesten de leerlingen een foto trekken met een nagebouwd fototoestel. Daarna kregen ze als opdracht het toestel aan te duiden op een plattegrond.

Tingtingeling

Tingtingeling

Vandaag werd in honderden Vlaamse scholen de actie ‘saved by the bell’ gehouden en klonk de schoolbel extra lang. Hier reageren kinderen en leerkrachten vaak opgelucht als de bel gaat, maar miljoenen kinderen en jongeren horen de schoolbel zelden of nooit rinkelen. We deden mee aan de oproep voor ‘meer en beter onderwijs overal ter wereld’.

DANK JE WEL oudercomité

DANK JE WEL oudercomité

Vrijdag 5 oktober was het toch wel een speciale dag voor de juffen en de meesters. Ze werden speciaal door ons oudercomité in de bloemetjes gezet. Het oudercomité vond ons toch wel de geknipte leerkrachten en gaf ons een mooie schaar cadeau. Tijdens de pauze konden de leerkrachten ook nog genieten van een koffie met een heerlijk eclairtje.

Boekenbende in de bieb

Boekenbende in de bieb

Wachten op de bus, instappen en wegwezen naar de bieb.
Leerlingen van het vijfde leerjaar kregen een grondige inleiding over de werking van de bieb. Een boek, een cd of dvd opzoeken zal voor hen in de toekomst geen geheimen meer kennen.
Langs deze weg willen we medewerkers van de bieb in de bloemetjes zetten. Zij zorgen ervoor dat onze leerlingen graag lezen en het biebbezoek voor hen geen geheimen meer kent.

Auteurslezing met Bart

Auteurslezing met Bart

De jongens en meisjes van het tweede leerjaar genoten van een lezing van schrijver Bart Demyttenaere. Bart kwam in de klas stukjes vertellen uit zijn boeken ‘Dino en het ei’, ‘Gijs en Lise’ en ‘meester Bart’. De interactie tussen de schrijver en de kinderen was dan ook heel groot omdat af en toe bepaalde kinderen in stukjes uit het verhaal mochten meedoen.
Hopelijk heeft Bart hen aangezet om (zijn) boeken te lezen !

Leesbeesten op bezoek

Leesbeesten op bezoek

Vanmorgen zijn wel heel speciale dames op bezoek geweest in de school. Leesbeesten Annie De Pannie en Tante Tania probeerden de kinderen op een leuke manier aan te porren tot lezen . Zij probeerden ook de kinderen die niet graag lezen toch te overtuigen om te lezen.
En of de kinderen geluisterd hebben naar het verhaal ! Zeer zeker… want ze wisten nog goed dat dieren soms doen net zoals wij : in de neus peuteren, liegen, pesten en stelen.
Deze leesbeesten brachten ook boeken mee van de bieb. En ze hopen dat de kinderen ook leesbeesten worden, want zoals Annie de Pannie zei : “Je bent een leesbeest als je beestig kan lezen!”

Ouders zien hun kind al spelend rekenen

Ouders zien hun kind al spelend rekenen

“Brain-gym” is …. (het woord zegt het zelf) gymnastiek voor de hersenen. De ouders van het 1ste leerjaar volgden deze oefening en zagen dat de kinderen tot rust kwamen tijdens het uitvoeren van de verschillende bewegingsoefeningen. En na de speeltijd maakten de ouders kennis met rekenen. Ze zagen dat taal de basis is voor alles bij rekenen. Spelenderwijs en met veel concreet materiaal werden begrippen zoals meer, veel, groter dan, naast, voor, tussen, … ingeoefend. Na hun bezoek ontdekten ze dat er in het dagelijks leven veel situaties zijn waar ze rekenbegrippen kunnen oefenen met hun kind, bijv. door hun kind opdrachten te laten uitvoeren zoals “Neem 5 lepels en doe er 2 bij”, …