De leerlingen van het 4de leerjaar zijn van 27 mei tot en met 29 mei op mijnklassen geweest.
We leerden heel wat bij over dit belangrijk stuk geschiedenis van onze gemeente.
Op de eerste dag trokken we richting de terril en gingen we op zoek naar planten en dieren aan de hand van zoekkaarten. Bovenop de terril konden we genieten van een prachtig uitzicht en gingen we met onze verrekijkers op zoek naar enkele plaatsen zoals de skipiste van Peer. Er werd ook tijd gemaakt om een foto te nemen. In de namiddag maakten we kennis met de mascotte ‘Bèrke de mijnwerkersmuis’ en leerden we over het ontstaan van de steenkoolmijnen. Verder konden we op ontdekkingstocht gaan tussen spullen van echte mijnwerkers. Enkele leerlingen brachten ook iets van thuis mee en vertelden hierover met veel enthousiasme.
Op de tweede dag kwam iedereen ’s morgensvroeg naar de chirolokalen om zijn/haar bedje op te maken voor de overnachting. Met de hulp van enkele mama’s en papa’s trokken we met zijn allen naar het mijnmuseum in Beringen. We werden er door onze gidsen omgevormd tot echte mijnwerkers en beleefden een onvergetelijk bezoek.
Ondertussen hielden enkele leerkrachten zich bezig om voor ons een lekkere maaltijd klaar te maken! Na het eten ging iedereen voor de overwinning tijdens de mijnquiz. De dag vloog voorbij en dus was het tijd om het bedje in te kruipen voor een goede (korte) nachtrust.
Op de laatste dag van de mijnklassen waren de meeste kinderen al vroeg wakker en dus snel klaar om aan te schuiven aan de ontbijttafel. Vervolgens trokken we met Marcel door de straten van Berkenbos en leerden we heel wat bij over de mijnhuizen en de Putheks. We mochten zelfs een kijkje nemen in hal van de directeurswoning. Namiddag kwamen enkele mama’s en een papa samen met ons enkele mijnwerkersspelletjes spelen op het marktplein en brachten ze ons terug op de Chiro. Alle leerlingen kregen nog een leuk aandenken mee naar huis en toen was het tijd om afscheid te nemen.
Het was een toffe en boeiende mijnklassen waarbij we elkaar nog beter leerden kennen.