De overstap naar het middelbaar… Spannend!

De overgang naar het secundair onderwijs vraagt een aantal keuzes. Om jullie daar bij te helpen, gaan wij in onze school aan de slag met de Op Stap-methodiek.
We begeleiden en oriënteren de leerlingen op deze manier naar een gepaste studierichting en school.

Op verkenning

In de klas gaan de leerlingen samen op weg met de leerkracht. De leerlingen werken voor het informatieve luik met de website www.onderwijskiezer.be waar ook ouders ten allen tijde terecht kunnen voor objectieve informatie over het onderwijs in Vlaanderen. Er is aandacht voor de talenten, interesses, competenties en passies van de kinderen.

Ook laten we onze leerlingen proeven van het middelbaar. Dit doen we door enkele scholen in onze omgeving een bezoek te brengen.
Kinderen maken kennis met verschillende richtingen, nemen deel aan instaplessen en krijgen zo voeling met de gang van zaken in het middelbaar. Deze activiteiten verruimen de horizon van de leerlingen, waardoor ze beter geïnformeerd zijn bij de overstap van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs.

Naar het middelbaar

Leerlingen kunnen bij hun inschrijving in het secundair onderwijs allerhande informatie doorgeven aan de secundaire school via de BASO-fiche. De BASO-fiche is een document dat een schat aan informatie biedt waar secundaire scholen verder kunnen op bouwen of verder kunnen aan werken. Zo verliezen zij minder tijd om opnieuw een aantal basisgegevens van hun leerlingen in kaart te brengen. Een degelijke informatieoverdracht dient zich aan, ten behoeve van het leren van de leerlingen. Hoe sneller zij ook in de secundaire school kunnen opgevolgd en begeleid worden, hoe beter ze tot leren zullen komen.

De leerling staat bij deze informatieoverdracht centraal. Het is immers ook informatie over de leerling om de overstap naar zijn secundaire school zo vlot mogelijk te laten verlopen. De leerling is bijgevolg ook een actieve participant bij het opstellen van het document.

Deze gegevens kunnen naast de bevindingen van de leerkracht, die een gemotiveerd verslag maakt voor de studiekeuze op basis van de competenties van de leerlingen, aangeboden worden.

Naast de leerlingen worden ook de ouders betrokken. Zij zien hun kind dagdagelijks bezig in andere contexten dan de schoolcontext en kunnen bij de bevindingen van de leerkracht en van hun kind een waardevolle toevoeging doen.

Volgens de privacywetgeving zijn de ouders eigenaar van de BASO- fiche. Ouders beslissen dus ook of de fiche op de secundaire school wordt afgegeven of niet. Het is daarom erg belangrijk om samen af te stemmen over de inhoud.

Door op deze manier aan de slag te gaan zijn we ervan overtuigd dat jullie met voldoende (zelf)vertrouwen een gepaste school en studierichting kunnen kiezen.

Handvaten:

Via de website www.wegwijsinhetsecundaironderwijs.be  vind je alles wat je moet weten om een goede keuze te maken:

• het keuzeproces
  • de structuur van het secundair onderwijs
  • het aanbod van de secundaire scholen in Limburg

Op de website van www.onderwijskiezer.be vind je ook héél wat zinvolle info terug. Dit is een website voor iedereen die op zoek is naar objectieve, onafhankelijke en kwaliteitsvolle informatie over het gehele onderwijslandschap. Zo kan je er o.a. bekijken wanneer scholen een infomoment of opendeurdag organiseren.

Belangrijke info!

OPGELET!!!
Als ouder moet je je zoon/dochter zelf inschrijven. Dit doet ons schoolteam niet. Wij hebben enkel een adviserende rol.
Heel wat middelbare scholen werken met een digitaal aanmeldsysteem. (Niet alle scholen.)
Het is dus héél belangrijk om je tijdig te informeren én om je in te schrijven in een school!
Onthoud goed dat je je altijd kan uitschrijven. Wanneer een plaats volzet is, kan je er helaas niet meer bij.

Lukt het digitaal inschrijven moeizaam of niet?

• Wij ondersteunen jou hierin met veel plezier in onze school om jou wegwijs te maken in de digitale inschrijfwereld.
    Stuur een mailtje naar om een afspraak te maken. Zij is de zorgcoördinator van de bovenbouw.
    Wat moet je weten of meenemen:
    – de gegevens van je zoon/dochter
    – een e-mailadres waarop de ‘schooltickets’ mogen toekomen
    – nadenken over de schoolkeuze
    – een rijksregisternummer van een eventuele broer/zus in het middelbaar (Belangrijk!)
  • Je mag ook steeds contact opnemen met ‘Kameleon Huis Van Het Kind‘.
    (Rode Kruisstraat 1, 3550 Heusden-Zolder – 011 80 80 86 )

Brochures schooljaar 2024-2025

Onderstaande info kregen wij toegestuurd van de secundaire scholen in onze omgeving en delen wij graag:

Don Bosco Helchteren