Archief: Oktober 2017

Halloween, een blik in de klassen

Halloween, een blik in de klassen

Eindelijk is het vrijdag. Niet alleen het weekend staat voor de deur. Deze keer staat ook de herfstvakantie aan de deur te kloppen.
Er wordt al duchtig overleg gepleegd hoe de kinderen de vakantie zo leuk mogelijk gaan doorbrengen.
Maar eerst staan er nog leuke zaken op het menu.
De ganse dag werden er groenten gesneden, balletjes in de vorm van een spin gerold en dampende kookpotten stonden op het vuur. Langzaam trok een geur van pompoensoep door de ganse school.
Er werden uitdagende spelletjes gespeeld, hard geknutseld aan spinnenhoedjes en heksenpoppen, gedanst en nog veel meer. De hele school stond in teken van halloween.
En zeg nu niet dat onze leerlingen niet technisch of muzisch onderlegd zijn !

Ziva in de klas

Ziva in de klas

Wist je dat Ziva, de hond van juf Liesbeth, ook naar school gaat en leert verstoppertje spelen? De kinderen van 6L maakten kennis met Ziva en zijn kunstjes.
De kinderen genoten van deze ontmoeting.

Een hart voor TAAL

Een hart voor TAAL

In de maand oktober werd er in alle klassen voorgelezen. Er werd een spannend boek gekozen en de kinderen genoten tijdens het luisterkwartiertje van de dag van het verhaal. Daarna gingen ze aan de slag met woord en beeld om een coole collage te maken. De resultaten mochten gezien worden.

En vrijdag 27 oktober werden de ouders uitgenodigd om de coole collages in de sTrAAL-mobiel te bewonderen bij een lekker kopje koffie en een hartenwafel. De wafeltjes werden door Maite, een leerling van het 5de, spontaan gemaakt. Het was een gezellig ontmoetingsmoment rondom de sTrAAL-mobiel. Het hele schooljaar trachten we verschillende activiteiten met kinderen en ouders te organiseren die doorgaan in of rondom de sTrAAL-mobiel en natuurlijk in de klassen waarbij de focus ligt op belevingsvol Nederlands taalplezier. We blijven zoeken naar samenwerking en contacten om onze SAMENLEEFTAAL het NEDERLANDS te versterken. Want dit is belangrijk voor de toekomst van elk kind !

Behendig met de fiets

Behendig met de fiets

De ganse dag oefenden de klassen van 2 tot 4 onder leiding van een fietscoach hun fietsbehendigheid in het kader van het project ‘Meester op de fiets’.
Niet alleen de wegcode kennen en toepassen is van essentieel belang, ook een zekere handigheid met de fiets blijkt van onschatbare waarde.
Fietsen met één hand, over een wip rijden, een smalle strook overrijden, drie verkeersdrempels achter elkaar nemen, al rijden een high five geven, achterom kijken terwijl men rijdt, … het kwam allemaal aan bod tijdens deze speelse les.

Witlof kweken kan zelfs zonder groentetuin

Witlof kweken kan zelfs zonder groentetuin

Geen (moes)tuin ? Ja, je kan in de wintermaanden witlof kweken. Alles wat je nodig hebt is wat ruimte in een koele berging en witlofwortels. En daar werd voor gezorgd.
Enkele kinderen van het vierde leerjaar vulde de grond van een kist met enkele centimeters aarde. Daarna werden rijen witlofwortels geplaatst – met tussenin aarde gestrooid – tot de kist helemaal vol was. Een laag aarde werd er bovenop gestrooid. Deze aarde werd met een gieter tussen de wortels gespoeld zodat de knoppen zichtbaar werden. De wortels hebben nu voldoende grond en voldoende water tot het einde van de teelt. De kist werd afgedekt met isomo en zwarte plastiek zodat geen straaltje licht aan het witloof kan. En nu maar wachten op de witlofstengels… !

5K maakt donuts

5K maakt donuts

Vandaag maakten de kinderen uit 5K donuts in de klas. Iedere groep kreeg een eigen taak: deeg maken, glazuur maken, bakken, versieren…
en dan werd er … gesmuld.

Een tent bouwen in 5S

Een tent bouwen in 5S

In de klas van juf Sofie werden de kinderen uitgedaagd om in groep een tent te bouwen die wind- en waterbestendig moest zijn. Vanuit deze probleemstelling werden ze getriggerd om een tent te ontwerpen. Er werd nagedacht over het ontwerp, een plan getekend om alzo aan het werk te gaan. Ze gingen op zoek naar het juiste materiaal, er werd gemeten, een constructie gebouwd en onderzocht of hun materiaal wel waterdicht was.
Er werd onderzoekend geleerd !

Kleien in 5

Kleien in 5

Met natuurlijke materialen, klei en de nodige hulpmiddelen slaagden de leerlingen van 5 erin om een prachtig dier of andere constructie te maken rond herfst. Mooie kunstwerkjes werden gemaakt.

Dag van de jeugdbeweging

Dag van de jeugdbeweging

Elk jaar is er een speciale dag voor de leden van de jeugdbeweging. Voor onze school betekent dit dat leden van de chiro en scouts present gaven in hun uniform op vrijdag 20 oktober.
Spelen, ravotten, vrienden maken, je kunt het zo gek niet benoemen of het gebeurt in de jeugdbeweging.

Leesmoekes gestart

Leesmoekes gestart

Wat zijn we weer blij dat een groep vrijwilligers elk jaar onze leerlingen komt ondersteunen bij het lezen. Tweemaal per week geven gemotiveerde helpers het beste van zichzelf. Alleen de vooruitgang die onze jongen en meisjes maken door hun inzet is van onschatbare waarde. Deze trimester krijgen de leerlingen van het derde leerjaar de kans om volop te genieten van de mogelijkheid om vlotter te kunnen lezen. Wij bedanken deze leesmoekes hartelijk voor hun deskundige inzet.

Oud-leerlingen op school

Oud-leerlingen op school

In het kader van de Youca-dag staken 3 oud-leerlingen de handen uit de mouwen en ondersteunden de juffen in het 1ste en 2de leerjaar. Alexandra, Luna en Laura vonden het een leuke ervaring en misschien worden ze in de toekomst wel leerkrachten, wie weet …

Bezoek aan het Berenhuis

Bezoek aan het Berenhuis

Omdat de kinderen van het eerste leerjaar dit schooljaar een bezoekje brengen aan het Berenhuis, mochten de ouders en grootouder van het project gezinsleren vandaag al eens voorproeven van het vernieuwde Berenhuis. De mama’s en oma van het eerste leerjaar maakten vandaag kennis met Gerlinde en haar lieve beren. We hebben veel geleerd over meertaligheid, taalrijkheid en onze samenleeftaal ‘het Nederlands’.
Toch ging het niet enkel over taal, maar ook over keuzes maken en je goed voelen. Iedereen was het er over eens dat het Berenhuis een heel mooi initiatief is voor jong en oud!
Daarna mochten we in de ontmoetingsruimte nog even napraten en kwam Hatice ook nog tips geven over opvoeden. Opvoeden begint met taal en communicatie. Maar opvoeden is ook keuzes maken. Ideeën, ervaringen en tips werden uitgewisseld.
Het was een gezellige, taalrijke en boeiende voormiddag! Bedankt aan Gerlinde en geef de beren ook een knuffel van ons allemaal!

4 maakt een rijdend voertuig

4 maakt een rijdend voertuig

De leerlingen van het 4de kregen de opdracht om in groep een voertuig te bouwen met wegwerpmateriaal. Dit voertuig mocht niet meer dan 1 kilo wegen en moest zo ver mogelijk kunnen rijden nadat iemand het vooruit geduwd had.
Eerst werd per groep gediscussieerd welke materialen ze nodig hadden en hoe het plan eruit zou zien, daarna gingen ze aan het werk.
Regelmatig moesten ze hun ontwerp bijsturen tijdens het bouwen want het zeil was te zwaar of de wielen draaiden niet vlot of … Hun constructies werden aangepast.
Het was dan ook spannend toen ze de voertuigen konden uittesten… ‘Welk voertuig zou het parcours van 5 meter kunnen afleggen door ertegen te blazen ?’

Meten met 1 l en 1 kg

Meten met 1 l en 1 kg

Tijdens deze les gingen de kinderen van het 2de leerjaar aan de slag, nadat ze de moeilijke woorden even herhaald hadden.

Schatten = je mag niet meten.
Meten = je mag iets meten.
De inhoud meet je met een maatbeker.
Het gewicht meet je met een weegschaal.
En daarna gingen ze aan de slag.
Verschillende inhouden en producten werden geschat en gemeten.

5 maakt een herfstwandeling.

5 maakt een herfstwandeling.

De leerlingen van het vijfde leerjaar trokken met de fiets naar de Galgenberg om daar te genieten van de kleurrijke herfstnatuur.
In groepjes kregen de leerlingen verschillende opdrachten zoals een herfstschatkistje maken, de hoogte van een boom meten, de schors bestuderen, een blad onderzoeken …
Tot slot zochten ze nog wat leuke herfstbladeren om later nog een creatieve opdracht te maken in de klas.

Les met de deur open

Les met de deur open

De juf kijkt naar elk kind.
De kinderen moeten altijd goed verwoorden wat ze doen !
Elke activiteit wordt stap voor stap uitgelegd.
De juf heeft veel geduld.
Braingym, waterdans, een liedje … is heel leuk als tussendoor voor de kinderen. 

Dit zijn uitspraken van ouders over de klas van hun kind.

Zorgcoördinatoren vergaderen

Zorgcoördinatoren vergaderen

De zorgcoördinator speelt een voorname rol in de werking op school. Een zorgcoördinator stuurt allerlei zaken aan betreffende het welbevinden en het leren van de leerlingen. Om steeds up to date te zijn komen de zorgcoördinatoren van Heusden-Zolder maandelijks samen om te overleggen, afspraken te maken, vorming te volgen, enz…
En zo werd het nieuw lokaal van juf Lilli ingewijd en mooi bevonden door haar collega’s.

Creatieve robots

Creatieve robots

Tekenende en schilderende robots?
Vraag dit maar aan de leerlingen van het 5de leerjaar.
Ja maar wat was dit een moeilijke oefening.
Eerst maakten de kinderen een ontwerp op een tablet. Stap voor stap programmeerden ze de robot nadat deze hun eigen kunstwerk tekende.
De kinderen ontdekten dat kunst ook gemaakt kan worden met een robot. Hun creatief denkvermogen wordt gestimuleerd en de resultaten waren verrassend.

Studiedag rond STEM

Studiedag rond STEM

Tijdens deze STEM-studiedag ontdekten de leerkrachten hoe ze techniek, technologie, wiskunde, … op een laagdrempelige maar kwaliteitsvolle en boeiende manier kunnen doorgeven aan de leerlingen. De leerkrachten gingen zelf aan de slag door enkele workshops te volgen : de zaklamp brandde, de pralines smaakten en de windmolens draaiden.

Saved by the bell

Saved by the bell

Vandaag werd in honderden Vlaamse scholen de actie ‘saved by the bell‘ gehouden en klonk de schoolbel extra lang. Hier reageren kinderen en leerkrachten vaak opgelucht als de bel gaat, maar miljoenen kinderen en jongeren horen de schoolbel zelden of nooit rinkelen. We deden mee aan de oproep voor ‘meer en beter onderwijs overal ter wereld‘.

Voorlezen, het fijnste kwartiertje van de dag !

Deze maand wordt er regelmatig voorgelezen in de klas of in de sTrAAL-mobiel. Kinderen vinden dit een zalig kwartiertje. Ze worden dan ‘ondergedompeld in het verhaal’. En wij vinden het fijn dat ouders en/of grootouders elke vrijdag tijdens de middagpauze met een groepje kinderen komen voorlezen.

4 maakt een potloodhouder

4 maakt een potloodhouder

In het 4de leerjaar werd er geboord en geplooid dat het een lieve lust was. Dit allemaal volgens de veiligheidsvoorschriften. Eerst kregen de leerlingen duidelijke instructies hoe alles moest verlopen.
Al die noeste arbeid ging dan leiden tot een originele potloodhouder die in verschillende kleuren ter beschikking werd gesteld aan onze leerlingen.
Dit allemaal in het kader van een TOBO-project.

Gezinsleren in 1

“Brain-gym” is … (het woord zegt het zelf) gymnastiek voor de hersenen. De ouders van het 1ste volgden deze oefening en zagen dat de kinderen tot rust kwamen tijdens het uitvoeren van de verschillende bewegingsoefeningen.
En na de speeltijd maakten de ouders kennis met oefeningen waarbij de kinde

Dank je wel oudercomité.

Dank je wel oudercomité.

Donderdag 5 oktober was het toch wel een speciale dag voor de juffen en de meesters. Ze werden speciaal door ons oudercomité in de bloemetjes gezet. Ze werden vergast met een mooi tasje met theezakjes waarop mooie uitspraken stonden, een mandje met fruit en heerlijke cupcakes. De leerkrachten waren super blij. Maar dat hebben ze verdiend hé… want ze staan elk moment van de dag klaar om een luisterend oor te zijn voor de kinderen. En zij zeggen aan de ouders : DANK JE WEL, WE ZIEN JULLIE KINDEREN GRAAG !

Er was eens een wens …

Er was eens een wens …

De kinderen van 2A maakten kennis met het wensenkind.
Met zijn magische brouwsels roeit hij door de nacht om wensen te vullen.
Maar zal hij ook zijn eigen dromen kunnen waarmaken ?
Vraag dit maar aan de kinderen van juf Marianne. Zij luisterden geboeid naar het verhaal in de sTrAAL-mobiel. En jij … welke droom heb jij ?

5K bouwt een tent.

5K bouwt een tent.

De klas van juf Katrien werd uitgedaagd om in groep een tent te bouwen die wind- en waterbestendig moest zijn. Vanuit deze probleemstelling werden de kinderen gestimuleerd om een tent te ontwerpen. Er werd nagedacht over het ontwerp, een plan getekend om alzo aan het werk te gaan. Ze gingen op zoek naar het juiste materiaal, er werd gemeten, een constructie gebouwd en onderzocht of hun materiaal wel waterdicht was. Ook konden ze in een infohoek informatie gaan opzoeken. Het was een leuke activiteit. Er werd onderzoekend geleerd.