Archief: Februari 2018

Techniekles : drijven en zinken

Techniekles : drijven en zinken

Hoe komt het dat een boot blijft drijven? Tijdens de STEM-les drijven en zinken hebben de kinderen van juf Sonja heel wat proefjes gedaan. Nu moesten ze een bootje bouwen. Het mocht niet zinken en een lading van 20 kurkenmannetjes kunnen vervoeren.
Ze bouwden, onderzochten, vergeleken, maakten besluiten, verwoordden, probeerden, verbeterden,… maar vonden het vooral ook heel erg fijn! En de juffen zagen dat het niet eenvoudig is om een drijvend bootje te bouwen.

Creatieve workshop

Creatieve workshop

Stilaan kwamen de kunstwerkjes van het 4de leerjaar tot leven ! Ze kregen nu de kans om hun zelfgemaakt beeldje te schilderen. Het resultaat mag zeker gezien worden.

5 op bezoek in 't Trapke

5 op bezoek in 't Trapke

Zij werden er super vriendelijk onthaald. Na een korte uitleg over de werking binnen het Trapke mochten onze kinderen een les ontspanningsoefeningen mee volgen.
Het was muisstil en zowel de kinderen van ’t Trapke als onze kinderen genoten van de rust en de eenvoud. Na deze les kregen zij de kans om met een bewoner in gesprek te gaan.
Eenvoudige vragen zoals ‘wat is je lievelingskleur? Kom je graag naar ’t Trapke ? Wie is je lievelingsbegeleidster ? …’ werden op een eenvoudige wijze, met wat humor en een lach, beantwoord. Op het einde van het bezoek overhandigden de juf de wenskaartjes van de vijfdeklassers aan de bewoners. Zij waren heel blij met deze kaartjes. En onze kinderen waren heel blij met de kans die ze kregen om ’t Trapke te bezoeken.
Bedankt aan de heren van de KWB om de kinderen te begeleiden naar ’t Trapke. Zij doen dat super goed en veilig.

Papa is brandweerman

Papa is brandweerman

De papa van Lotte is een echte brandweerman. Hij vertelde ons dat brandweermannen veel meer doen dan alleen maar branden blussen. En wat is een brandweerjas zwaar !
De kinderen vonden het super en Lotte was helemaal in haar nopjes !

Douche crème maken in 5

Douche crème maken in 5

In het kader van het TOBO-project kregen onze kinderen uit 5 de opdracht zelf douchegel te maken.
Om de leerlingen enthousiast te maken voor wetenschappen kregen ze eerst een elementaire chemische uitleg.
Nadien werd de theorie aan de praktijk getoetst en mochten ze met simpele grondstoffen zelf douche crème maken. Ieder één potje. Ze kunnen de crème ook echt gebruiken. Voor het maken van de gel hadden ze een recept nodig. Dit recept moesten ze heel precies volgen, want anders zou de bereiding mislukken.
Weer een fijne les wetenschap waarbij ze veel opstaken. En nu maar de douchegel zo vlug mogelijk thuis uitproberen.

Een voederhuisje bouwen

Een voederhuisje bouwen

De leerlingen uit 6O maakten vandaag een voederhuisje. Eerst moesten we overwegen welke materialen bruikbaar waren, welke vorm en afmetingen het meest geschikt zouden zijn en hoe het voederhuisje gemonteerd zou worden. Nadien kon men aan het werk. Met veel enthousiasme werd alles in elkaar gemonteerd. Hopelijk vinden de vogeltjes de weg naar deze voederhuisjes.

Bieb bieb hoera in 3A

Bieb bieb hoera in 3A

De jongens en meisjes uit 3A brachten een bezoek aan de bieb. Ze werden op sleeptouw genomen door een biebmedewerker. Via een fijn spel maakten ze kennis met de werking van de bieb. Het was een leuk bezoek.

Wetenschapsproeven in 4

Wetenschapsproeven in 4

Met het vierde leerjaar heeft meester Jonas in het kader van STEM een hele namiddag proefjes uitgevoerd. De kinderen moesten zelf, in een 15-tal opstellingen, na het lezen van de richtlijnen een hypothese over het resultaat formuleren. Daarna voerden zij de proefjes uit en controleerden ze of hun veronderstellingen juist waren. Ze waren zo geboeid bezig dat ze zelfs de speeltijd vergaten en doorwerkten.

Witlof oogsten

Witlof oogsten

Zelf witlof kweken en witlof oogsten. Dat vonden de kinderen van juf Liesbeth fijn. Ze waren zeer verwonderd bij het opgraven en ontdekten dat een witlofstronk een wortel had. Na het oogsten werd de witlof gewassen en versneden want de jongeren vonden dat alle kinderen op school de witlof moesten proeven. Van de rest werd een witlofsoepje gemaakt.

Carnaval

Carnaval

Deze week beleefden de kinderen de gekste week van het jaar. Elke dag kwamen de kinderen verkleed naar school: gekke haren, gekke schoenen… hoe gekker, hoe beter! En als afronding was er het grote carnavalsfeest met op de speelplaats prinsessen, ridders, soldaten, professoren, … en zelfs een wandelende frietzak. Ook de leerkrachten liepen er bij als clowntje, smurf, senorita, …. Na de middag werden de gewone lessen vervangen door creatieve lessen met dans, toneel, knutselen, muziek, spelletjes, …

Tableau vivant

Tableau vivant

Als muzische activiteit heeft het 6de leerjaar van meester Olivier, net zoals bij ‘iedereen beroemd’ een tableau vivant gemaakt. De leerlingen konden kiezen uit afbeeldingen uit films of foto’s van schilderijen enz. Met kleine attributen en wat er ook maar te vinden was, hebben ze zo goed mogelijk de voorstellingen gerealiseerd. Nadien werd er een foto gemaakt.

Stop pesten!

Stop pesten!

Ook onze school deed mee aan de actie tegen pesten. In verschillende klassen werden er activiteiten en bewustmakingsacties georganiseerd.
De acties werden op het einde van de week afgesloten met een grote samenzang waarbij alle leerlingen het lied ‘Stip na stip’ luidkeels zongen.
Hopelijk helpen deze acties om iedereen op school meer bewust te laten omgaan met elkaar.

Onderzoeksopdrachten in 2M

Onderzoeksopdrachten in 2M

De kinderen van 2M werden ingewijd in de wereld van de wetenschap. De klas werd omgetoverd in een echt laboratorium. Even waren de kinderen allemaal onderzoekers en deden ze enkele coole proeven olv de papa van Raf. De proef met de maïskorrels vonden de kinderen super fijn, maar verwonderd waren ze hoe het water kleurde in de reageerbuisjes.

Een boek op bezoek

In kader van onze werking met de sTrAAL-mobiel en onder het thema ‘boek op bezoek’ werden tijdens de maanden januari en februari auteurs van kinderboeken uitgenodigd aan school om in de verschillende klassen te komen spreken. Kinderen doen lezen en hen zin geven in het verkennen van boeken om zo hun taalvaardigheid en liefde voor het lezen te bevorderen zijn bedoelingen van deze acties.

Auteur Luc Embrechts op school

Auteur Luc Embrechts op school

Jeugdschrijver Luc Embrechts was op bezoek in het 5de en 6de leerjaar. Hij vertelde ons hoe zijn boeken tot stand kwamen en over hoe een boek uiteindelijk in de winkel belandt. Hij maakte ons warm voor zijn leuke, spannende en soms grappige verhalen. Hij las ons een spannend fragmentje voor uit één van z’n griezelige boeken en bracht ons aan het lachen met een stukje over de knotsgekke uitvinders.

Auteur Bart Demyttenaere op bezoek

Auteur Bart Demyttenaere op bezoek

Vandaag mochten de kinderen van 3A en 4A schrijver Bart Demyttenaere ontmoeten. Bart heeft hele grappige verhalen verteld over zijn leven en dat van Gijs en Lise. Gijs en Lise zijn personages uit zijn boeken. Wat die kinderen allemaal uithalen ? Amaai !!!! Het is zeker de moeite om zijn boeken te lezen. Dankjewel Bart, je bent een boeiende verteller en goede schrijver !

1 ontmoet Koen van Biesen

1 ontmoet Koen van Biesen

Vandaag luisterden de kinderen van het 1ste leerjaar en hun (groot)ouders geboeid naar het verhaal ‘Buurman vangt een vis’ van Koen van Biesen. Gewapend met piano, ukelele en banjo bracht hij het verhaal tot leven door middel van muziek, liedjes en tekeningen. De kinderen mochten meezingen, zelf musiceren, enz. Ook vertelde hij over het ontstaan van het verhaal, het maken van de muziek en de weg die het boek aflegde van idee naar schets naar ‘het boek’. Na de voorstelling mocht ieder kind een boek kiezen in de bieb.

Mama maakt poppen

Mama maakt poppen

Vandaag kwam de mama van Niel op bezoek in 2A. Zij maakt poppen die eruit zien als levensechte baby’s. Eerst vult zij de mallen van de handgemaakte pop met siliconen. Daarna zorgt ze voor de afwerking : de oogjes plaatsen, haartjes aanbrengen, de huid kleuren, enz…. De kinderen van juf Annemie stelden vele vragen en luisterden geboeid naar mama. ‘Deze pop lijkt echt op een baby !’ zeiden de kinderen. Dank je wel, mama.

Een naaister op bezoek

Een naaister op bezoek

De mama van Naim van 2M is over haar beroep, naaister, komen spreken. De kinderen mochten de verschillende soorten naalden en technieken zelf uitproberen op een lapje stof. Dat was een boeiende en leerrijke les. Nu weten zij ook hoe moeilijk het is om kleding te maken. Dank je wel, mama !

VIP

VIP

5S schilderde een Very Interessante Pelikaan en de zesdeklassers schilderden hun zelfgekleide beeldje.

De resultaten mogen gezien worden ! MOOI !

Mijn papa is gemeentearbeider

Mijn papa is gemeentearbeider

De papa van Eda is gemeentearbeider. Hij kwam in de klas 2M uitleggen wat zijn werk op de gemeente zoal inhoudt. De kinderen luisterden met volle aandacht naar zijn boeiende uitleg. Dank je wel papa !

Was er iemand ziek in 2M ?

Was er iemand ziek in 2M ?

Vandaag kregen we bezoek van de papa van Stiene. We maakten kennis met het werk van een huisdokter. Hij kwam ons meer vertellen over een routineonderzoek en de bijbehorende attributen. Even struikelden we over enkele moeilijke woorden zoals de stethoscoop, de othoscoop, de tongspatel en bloeddrukmeter, … maar algauw konden enkele onder ons deze begrippen zonder twijfelen de baas. Er werd een arm in het verband gelegd, de hartslag gecontroleerd …. maar vooral veel ingegaan op de vele vragen van de kinderen. En gelukkig maar, iedereen werd gezond bevonden ! Dank je wel, papa !

Een piepklein feestje !

Een piepklein feestje !

Onze derdeklassers brachten een bezoek aan rusthuis Berckenbosch. Voor zowel de kinderen als de senioren was dit een heuglijk gebeuren. Samen organiseerden ze een piepklein feestje.
Het bezoek startte met een dansje. Daarna gingen ze samen aan de slag : er werd een kroon geknutseld, een slinger en lekkere toastjes gemaakt.
Groot en klein genoten van elkaar. Het was weer een blij weerzien.

Drank- en snoepautomaten

Drank- en snoepautomaten

Wil je alles weten over drank- en snoepautomaten ?
Daar weet de papa van Elisa uit 2A alles van. Hij onderhoudt en herstelt deze automaten.
Dank je wel, papa !