Archief: Januari 2018

Een imker op bezoek in 2A

Een imker op bezoek in 2A

2A kreeg vandaag het bezoek van een imker. De mama van Julia demonstreerde het beschermpak van imkers met veiligheidsnet en speciale hoed. Ze gaf een boeiende uitleg over hoe bijen honing en stuifmeel verzamelen en hoe ze samenleven in de bijenkorf. Enes zei : “Zo’n lekkere honing heb ik nog nooit geproefd, voordien lustte ik dat niet. Nu ga ik mijn mama vragen om honing te kopen.”

Mijn papa is veiligheidsagent.

Mijn papa is veiligheidsagent.

In het kader van het voorstellen van diverse beroepen heeft 2M het bezoek gehad van een veiligheidsagent. De papa van Dilay heeft ons uitgelegd wat zijn beroep allemaal inhoudt. Ook demonstreerde hij de werking van een metaaldetector/scanner, om verborgen wapens bij personen op te sporen. Ook de kinderen mochten bij elkaar dit apparaat uitproberen met veel succes.

Lichaamswerk in 1

Lichaamswerk in 1

Tijdens een les lichaamswerk gaat het om plezier maken en zichzelf de ruimte geven om te ontdekken. Kinderen mogen hier zijn wie ze zijn, ook als ze niet iets niet durven of willen. Dit leert ze omgaan met hun eigen gevoelens en die van anderen en deze op een gezonde manier te uiten.

Hoe maak ik haargel ?

Hoe maak ik haargel ?

4A kreeg het bezoek van een leerkracht chemie uit het middelbaar onderwijs. Om de leerlingen enthousiast te maken voor wetenschappen kregen de leerlingen eerste een elementaire chemische uitleg.
Nadien werd de theorie aan de praktijk getoetst en mochten ze met simpele grondstoffen zelf haargel maken. Ieder één potje. Ze konden de haargel ook echt gebruiken. Voor het maken van haargel hadden ze een recept nodig. Dit recept moesten ze heel precies volgen, want anders zou de bereiding mislukken.
Weer een fijne les wetenschappen waarbij ze vele opstaken. En nu maar de haargel zo vlug mogelijk thuis uitproberen.

Leugentest door SFC

Leugentest door SFC

Leerlingen van het 5de jaar humane wetenschappen uit SFC kregen als opdracht een onderzoek naar het liegen bij kinderen te doen : hoe gaan ze om met leugens en welke invloed ze van buitenaf ervaren. Ook wilden ze weten of er verschillende gradaties zijn en hoe deze vorderen in de loop van de jaren.
Deze leerlingen hebben een aantal kinderen uit 1 en 4 geïnterviewd.
En wij kijken uit naar hun vaststellingen !

6 maakt kennis met Anne Frank

6 maakt kennis met Anne Frank

Lezen en schrijven horen bij elkaar. Deze tentoonstelling liet dit zien aan de hand van het verhaal van Anne Frank. Anne las veel boeken en schreef naast haar bekende dagboek ook een verhaaltjesboek en ‘een mooie zinnen boek’.
De tentoonstelling gaf een beknopt overzicht van het dagelijks leven van de familie Frank en de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog aan de hand van een tijdlijn. Parallel met de tentoonstelling was er ook een workshop.
Wat las Anne Frank ? De leerlingen van het 6de leerjaar vergeleken de boeken die Anne las met de boeken die ze nu lezen.
Ook werkten ze samen aan ‘een mooie zinnen boek’.

STEMmige momenten

STEMmige momenten

tijdens een personeelsvergadering.
De 3 O’s stonden centraal : ONDERZOEKEN, ONTDEKKEN en OPLOSSEN (via proefjes)

Zin in STEM

Zin in STEM

Dinsdag kregen we bezoek. Een 15-tal leerkrachten en begeleiders uit de buurt maar ook verder weg, kwamen kennismaken met de organisatie van onze STEM-activiteiten : de didactische aanpak in de klas, de ruime aandacht voor evaluatie, de organisatie van een STEM-O-THEEK, … werden als voorbeeld voor anderen gezien.
En wij werden gestimuleerd om op deze basis verder te werken.

Eventjes stond de school in Vuur en Vlam

Eventjes stond de school in Vuur en Vlam

Het oudercomité vond dat 2018 op een heel speciale manier moest worden ingeluid en vooral in stijl.
Verspreid onder het afdak van de lagere school stonden kraampjes opgesteld waarbij je je kon opwarmen aan een drupje of een lekkere tas soep of koffie, een stand met lekkere frietjes of een broodje hamburger. Ook stonden er eetstandjes, bierstanden, jeneverstanden en nog veel meer was er te krijgen.
Prachtig was het optreden van de allerkleinsten. Er was een heus karaokepodium opgesteld waar de kinderen hun hartje konden ophalen. De lagere schoolkinderen brachten toneel, dansjes en liedjes van hun idool. En dit met veel interesse voor jong en oud.
In de eetzaal was er een schminkstand en een danspodium voor de allerkleinsten en ook kon je koffie met gebak (gemaakt door heel wat ouders) krijgen.
De avond werd afgesloten met een vuuract. Op muziek van Beethoven kregen we een mooie lichtshow gepresenteerd.
Het oudercomité van Berkenbos zag dat het goed was.
En wij zeggen : DANK JE WEL, oudercomité. Jullie hebben dit fantastisch georganiseerd !!!

Hoe reageer ik op honden ?

Hoe reageer ik op honden ?

Naar aanleiding van de actualiteit (in Paal werden enkele kinderen gebeten door een hond op de speelplaats) kregen de kinderen van 5 en 6 les over hoe ze met honden moeten omgaan.
Hier enkele tips van juf Liesbeth :

  • Raak een hond nooit zomaar aan! Vraag het eerst aan het baasje en daarna aan de hond.
  • Laat de hond naar jou toekomen. Als hij niet komt, wil hij niet geaaid worden!
  • Aai een hond nooit onmiddellijk op de kop, dat vinden de meeste honden erg intimiderend!
  • Aai hem onder zijn kin, op de borst of aan de zijkant van zijn kop/nek. Zo ziet hij waar je hand naartoe gaat.

De kinderen leerden ook wat ze moeten doen als ze een hond tegenkomen waar geen baasje bij is!

Het beroep van mijn mama

Het beroep van mijn mama

Ook de mama van Levi en Dante uit 2A kwam haar beroep voorstellen in de klas.
Zo begrepen de kinderen van 2A beter waarom Els regelmatig op onze school aanwezig is. Zij ondersteunt de school bij projecten zoals gezinsleren, samenkomsten met ouders, inschrijvingen, …
En naast haar professionele bezigheid speelt zij hobbymatig klarinet. De kinderen mochten genieten van een mooi stukje muziek. Dank je wel, mama !

Een bouwondernemer op bezoek in 2A

Een bouwondernemer op bezoek in 2A

In het kader van leren over beroepen kreeg 2A het bezoek van een echte bouwondernemer.
Eerst gaf de papa van Francesca een korte uitleg over het beroep. Nadien liet hij voorwerpen zien die bouwvakkers veelvuldig gebruiken tijdens hun werk : een helm, een veiligheidsbril, een kuip, een koevoet, een waterpas, een meter, … en nog allerhande materialen.
Daarna mochten de kinderen zelf aan het werk gaan. Er werd veel gemeten !!!
Dank je wel, papa !

Schaatsen

Schaatsen

De Schaverdijn in Hasselt was de plaats waar onze volledige school een stapje op het ijs waagde.
De één kon zich al beter rechthouden dan de ander. Het werd een plezierige sportieve uitstap.

Een heus verteltheater

Een heus verteltheater

Diane Peeters, auteur van het boek Pol durft bracht haar boek tot leven in een heus verteltheater. Tijdens deze interactieve lezing werden de kinderen van het 1ste en 2de leerjaar betrokken bij het verhaal en speelden, bewogen, stapten… genoten mee. Het verhaal van Pol en het witte zand kwam een stukje tot leven langs deurtjes, kiertjes, gaatjes en verborgen laatjes. De kinderen genoten van deze voorstelling.

Vormelingen op tocht

Vormelingen op tocht

De vormelingen zijn samen met hun ouders, broers en zussen op fakkeltocht geweest. Ze stonden tijdens deze tocht even stil bij de mogelijke gevolgen van pesten. Daarna genoten ze samen van een deugddoende wandeling op de terril. Terug op school aangekomen werden ze getrakteerd op een hotdog. Wanneer de buikjes gevuld waren, luisterden ze naar de getuigenis van Rita Meynen. Rita heeft jaren gewerkt als verpleegster en lekenhelpster in Bangladesh. De kinderen werden stil van haar getuigenis en beseften hoe goed ze het hier hebben.

Grenzen stellen vanuit je lichaam

Grenzen stellen vanuit je lichaam

Grenzen stellen is iets wat we alle dagen dienen te doen op één of andere manier. Meestal weten we goed wat er mis gaat.
Via oefeningen leerde Sophie de kinderen van het 3de om hun grenzen bewust te stellen, maar ook hoe ze assertiever moeten reageren als een andere over de grens gaat. Via deze oefeningen leren de kinderen elkaar te respecteren en beter te begrijpen.
Het is nu aan de kinderen om het geleerde in praktijk om te zetten.