November 2019

Kennismaking met Matisse

Kennismaking met Matisse

Henri Matisse is een Franse kunstschilder. In 1890 kreeg  Matisse een verfdoos van zijn moeder. In dat jaar maakte hij zijn eerste olieverfschilderij. In 1948 schilderde hij één van zijn laatste schilderwerken voordat hij zich volledig stortte op de knipselwerken. Hij experimenteerde ook graag met kleuren.

De jongens en meisjes van 2A werden geïnspireerd door werken van Matisse en daarna gingen ze zelf aan het werk. Ze maakten zijn portret op doek zoals Matisse. Een zelfportret. En ze letten daarbij ook op de kenmerken van zijn portretten (want hij maakt zijn hoofd niet helemaal dicht, de ene wenkbrauw hangt vast aan de neus en het haar tekent hij door gewoon twee lijntjes te trekken). Dat was geen gemakkelijke opdracht, maar de resultaten mogen gezien worden.

Met het oudercomité naar de tentoonstelling ‘O Tempora, O Muze’

Met het oudercomité naar de tentoonstelling ‘O Tempora, O Muze’

Op initiatief van het oudercomité werden ouders met hun kinderen verwacht voor een rondleiding met gids op de tentoonstelling van Artikel 27.

Op een boeiende manier namen Gerlinde en Herwig – jong en oud – mee op weg doorheen de tentoonstelling ‘O Tempora, O Muze’. 50 kunstenaars stelden werken tentoon en namen beeldend afscheid van de vroegere gebouwen van cultuurcentrum De Muze. We genoten volop van de kunst en de stilte.

Nadien konden we wat bijpraten met andere ouders in het Fairtradecafé. “Samen genieten van kunst, herinneringen delen en gewoon lekker kletsen” wad de bedoeling.

Het was de moeite waard.

Zelf een schaduwkunstwerk maken

Zelf een schaduwkunstwerk maken

De kinderen uit het 2de leerjaar leerden over schaduwen. Ze werden geprikkeld door geziene schaduwen. Nu kregen ze als opdracht om in groep een huizenrij te bouwen met allerhande afvalmateriaal : brikjes, blikjes, wc-rolletjes, karton, …

Maar de huizenrij moest voldoen aan verschillende voorwaarden zoals vijf gebouwen, één schuin dak, een schouw, … Daarna kozen ze een lichtbron, maakten het donker in de klas en zagen een skyline van een stad. Ze ontdekten ook dat de schaduw groter werd wanner ze de lamp dichterbij de huizenrij brachten ! Met een stokpop van Sinterklaas lieten ze Sinterklaas over de daken lopen.

De kinderen genoten van deze STEM-les. En de juffen waren tevreden !

GROOTOUDERSFEEST

GROOTOUDERSFEEST

Was het nu 60 ? 70 of 80 ?

In samenwerking met de kleuterschool werd een grootouderdag op touw gezet met onze leerlingen uit 1 en 2. Grootouders werden uitgenodigd voor een mooi optreden van onze kleuters en kinderen in Ontmoetingscentrum Ons Huis.

Jurgen en Soetkin, twee kinderen, gingen op onderzoek uit op de zolder van hun oma en opa. En wat vonden ze daar ? Een LP-single, een gouden kroontje, een grote tractor … en nog allerlei spulletjes. Hun fantasie sloeg op hol. En onze kleuters en lagere schoolkinderen toonden via prachtige dansjes hoe het vroeger was.

Een memohouder voor 3

Een memohouder voor 3

TOBO staat voor technische opvoeding in het basisonderwijs.
Dit jaar kregen de leerlingen uit 3J en 3JO de opdracht een memohouder in elkaar te zetten. Dit met behulp van kunststof en aan de hand van eenvoudige denkstappen. De jongens en meisjes waanden zich even echte techniekers want ze mochten zelf gaten boren, schrijven, de kunststof bewerken en plooien. Enkele conclusies na deze leuke activiteit: techniek is leuk. In het derde leerjaar zitten vele handige Harry’s. En er vielen geen gewonden.

Bieb bieb hoera voor 3

Bieb bieb hoera voor 3

De jongens en meisjes uit 3J brachten een bezoek aan de bieb. Ze werden op sleeptouw genomen door een biebmedewerker. Via een fijn spel maakten ze kennis met de werking van de bieb. Het was een leuk bezoek

Leesmoekes

Leesmoekes

Wat zijn we blij dat een groep vrijwilligers elk jaar onze leerlingen komt ondersteunen bij het lezen. Tweemaal per week geven gemotiveerde helpers het beste van zichzelf.

Deze trimester krijgen de leerlingen van het 3de leerjaar de kans volop te genieten van de mogelijkheid om vlotter te kunnen lezen.

Wij bedanken deze leesmoekes hartelijk voor hun deskundige inzet.

Sereen en respectvol naar het kerkhof

Sereen en respectvol naar het kerkhof

De kinderen van het 2de leerjaar brachten een bezoek aan het kerkhof. Dit deden ze naar aanleiding van Allerheiligen en Allerzielen. De kinderen verkenden de begraafplaats op een kindvriendelijke wijze. Er werden vragen gesteld waar ze samen antwoorden op probeerden te vinden. Op deze manier probeerden de juffen met de kinderen te praten over verlies.