Maart 2019

Proefjes uitvoeren in 6

Proefjes uitvoeren in 6

Kan je zelf een regenboog maken ? Hoe beweegt geluid zich voort ? Hoe krijg je een ei in een fles ?

De kinderen van het 6de leerjaar kregen als opdracht verschillende proeven uit te voeren en aan de hand van de proeven iets te ontdekken of bij te leren. Ze waren zeer verwonderd over de proef dat een hardgekookt ei in een glazen fles kan en dat licht breekt in water. Niet elke proef lukte even goed ! Maar belangrijk was dat zij experimenteerden, samenwerkten en samen op ontdekking gingen.

Met 4 naar de bieb

Met 4 naar de bieb

Wist je dat …

Geronimo en Thea Stilton, Harry Potter en Ron Wemel, Iron Man en de Hulk, Lionel Messi en Neymar, … muzikanten, avonturiers, tovenaars, (super)helden en bekende sporters

VRIENDSCHAP gemeen hebben !

Dankzij hun vrienden beleven (en overleven) zij al hun avonturen! Door samen te werken en op elkaar te vertrouwen kunnen ze de wereld aan.

Vanuit deze filosofie gingen de kinderen van het 4de leerjaar SAMEN aan de slag en voerden allerlei opdrachten uit.

Dank je wel mensen van de bieb. Het was een boeiende workshop.

Samenspeeldag

Samenspeeldag

De 5-jarige kleuters en de eersteklassertjes gingen samen aan de slag in de Droomboom. Dit met als doel de overgang voor de kleuters naar de grote school te vergemakkelijken. De vriendjes werden verdeel in een 4-tal groepjes die elk uur doorschoven naar een andere groep. Terwijl juf Hilde verhaaltjes vertelde, mochten ze bij juf Sonja een kuikentje knutselen. Bij juf Fatma kon men zich uitleven met bewegingsspelletjes en bij juf Laura werden de eerste beginselen aangebracht van de schrijfmotoriek. Een leuke samenspeeldag!

Een kijkje in de sporthal

Een kijkje in de sporthal

Onze reporter sprong even binnen in de sporthal. Daar waren de jongens en meisjes zich aan het voorbereiden op het voetbaltornooi.

Behendigheid op de fiets

Behendigheid op de fiets

Omdat het zo belangrijk is dat onze leerlingen zich op een veilige manier op de openbare weg kunnen begeven, oefenden onze vijfdeklassers op een verkeerspark en behendigheidsparcours onder begeleiding van de politie op het circuit van Zolder.

Het was een leerrijke ervaring !  

Samenwerken kan !

Samenwerken kan !

Door creatieve, speelse bewegingsspelletjes leerden de kinderen van 6O met elkaar samen te werken. Dit verliep niet altijd even vlot. Elkaar vertrouwen, helpen en ondersteunen ….  is niet altijd evident om toe te passen !

Naamopgave

Naamopgave

De eerste communicanten en vormelingen hebben zaterdag hun naamopgave gedaan in een volle kerk in Berkenbos. Bij de geboorte gaven de ouders deze kinderen hun naam. Bij het doopsel schreef God die in de palm van zijn hand, om ze nooit meer te vergeten. Tijdens de naamopgave zeiden deze kinderen zelf hun naam en vertelden daarbij dat ze binnenkort graag hun communie of vormsel willen doen. Daartoe vroegen ze de steun en de hulp van ouders, peter, meter, tochtgenoot en parochie. Die steun kregen ze natuurlijk voluit.

Het was een mooie sfeervolle viering.

Netbaltornooi tijdens de middagpauze

Netbaltornooi tijdens de middagpauze

Na ons geslaagd trefbaltornooi gaan we het dit keer over een ander boeg gooien met een netbaltornooi. Netbal wordt gespeeld op een volleybalterrein met een net in het midden. 2 ploegen van 6 spelers nemen het tegen elkaar op en proberen met maximum 3 passen een doelpunt te scoren bij de tegenstander. Vanaf nu mogen 2 verschillende klassen het elke middag tegen elkaar opnemen om zo te bepalen wie er uiteindelijk winnaar wordt in deze spannende competitie. Wij volgden een match waarbij een ploeg van het vijfde het opnam tegen een ploeg van het zesde.

1 km is ...

1 km is ...

Leerlingen van het derde leerjaar wilden absoluut weten hoe ver je moest stappen om een kilometer te overbruggen. Ze waren er wel van verschoten dat je vanaf de school zomaar eventjes tot aan wasserij Mireille moest wandelen om het beoogde doel te bereiken. Onderweg werd er telkens elke 100 meter halt gehouden om de afgelegde afstand te noteren. Dat gebeurde nog op de ouderwetse manier met gekleurd krijt op het voetpad. Zo zag je ook mooi hoe ver Ons Huis en het ziekenhuis van de school verwijderd waren.

Het 6de leerjaar kwam met verschillende sokken naar school

Het 6de leerjaar kwam met verschillende sokken naar school

Neen, het was niet de fout van de ouders dat heel wat kinderen van het zesde leerjaar met twee verschillende sokken naar school trokken vandaag. Dat kwam omdat het  Wereld Downsyndroomdag was. Gewoonlijk worden er dan overal ter wereld twee verschillende sokken aangetrokken om die dag te vieren. En zij deden hieraan mee ! Een leuk initiatief !

Eerste communicanten leren over het doopsel

Eerste communicanten leren over het doopsel

Tijdens deze samenkomst van eerste communicanten in de parochiekerk bleven de kinderen even stilstaan bij de betekenis van de naam die ze gekregen hebben bij hun geboorte. Ook maakten ze kennis met de symbolen van hun doopsel via vraag en antwoord, maar vooral door het naspelen van een doopviering.

DANK JE WEL dooppastoraal voor deze ondersteuning !

Carrousel in het 1ste leerjaar.

Carrousel in het 1ste leerjaar.

Het 1ste leerjaar genoot van deze muzische activiteit. Maar de kinderen vonden het reuzeleuk omdat ze met de vriendjes uit de andere klas mochten samenwerken. Ook al zien ze elkaar elke dag op de speelplaats, het samenwerken was toch leuker !

Een knusse dag op school

Een knusse dag op school

In onze school kwamen de meeste leerlingen en leerkrachten in pyjama naar de klas uit solidariteit met de actie Bednet en met langdurig zieke kinderen en jongeren. En iedereen vond het trouwens leuk om voor één keer een dagje in pyjama of badjas rond te lopen. Knusjes, zeker bij dit weer als je binnen zit.

1L op bezoek bij de beren

1L op bezoek bij de beren

Wat een leuk bezoek was dit. Ook Gerlinde genoot van onze eersteklassertjes van juf Laura.

“Wat een leuk klasje !” zei Gerlinde, “het was prachtig om te zien  hoe deze kinderen naar elkaar luisteren en de mooiste verhalen vertellen

De wensen onder de kroon waren ook onverwacht mooi.

Terwijl zes- jarigen meestal: ‘Veel snoep’ en ‘Een zwembad’ wensen voor alle kinderen van de hele wereld, kwamen hier wensen als: minder afval, wereldvrede, gelukkig zijn, gezondheid en andere ‘diepere’ dingen aan bod.

Heerlijk om te zien.”

Kriebelbeestjes

Kriebelbeestjes

Kleine beestjes die in de bosjes krioelen, onder de grond kruipen of door de lucht vliegen … leerden de jongens en meisjes van juf Sharon tekenen. En de tekeningen mogen zeker gezien worden !

Vastenproject

Vastenproject

Que huevos, wat moedig !

Zo klinkt het in de taal van de mensen in Guatemala. En ze zijn echt wel moedig. In Guatemala (Midden-Amerika) voeren de boeren een strijd om een stukje grond te bemachtigen om producten voor zichzelf te kunnen verbouwen en te ontsnappen aan de honger. Daarvoor zetten ze allen op alles in. Ze blijven geloven dat ze stappen kunnen zetten op weg naar een beter leven.

In dit project stappen we eventjes mee in het leven van Sharon, Alison en Kamila in Guatemala (Midden-Amerika). Via het verhaal van Sharon helpen wij bij onze kinderen verbondenheid te creëren met andere kinderen in de wereld. Centraal staat het ontwikkelen van een houding van respect, begrip en openheid.

Zij maken ook kennis met het mayaritueel waarbij de kleuren heel belangrijk zijn : een oud gebruik  dat van generatie op generatie wordt doorgegeven en waarmee de mensen in Guatemala aangeven dat alles met alles verbonden is.

Wetenschapsproeven in 4A

Wetenschapsproeven in 4A

Met het vierde leerjaar heeft meester Jonas een hele voormiddag proefjes uitgevoerd. De kinderen moesten zelf, in een 15-tal opstellingen, na het lezen van de richtlijnen een hypothese over het resultaat formuleren. Daarna voerden zij de proefjes uit en controleerden ze of hun veronderstellingen juist waren. Ze waren zo geboeid bezig dat ze zelfs de speeltijd vergaten en doorwerkten.

Enkele kinderen vertelden :

Ik wist niet dat de mengeling van dreft met azijn begint te borrelen waarbij gas vrijkomt !

Ik vond het vreemd dat het papje van maïzena en water zich op twee manieren gedraagt : als je voorzichtig duwt, krijg je je vinger er makkelijk in, sla je erin dan wordt het hard.

CARNAVAL

CARNAVAL

Wat een mooie dag vandaag !

Kinderen en leerkrachten kwamen verkleed naar school. Op de speelplaats liepen prinsessen, koene ridders, soldaten, heksen, politieagenten.. en zelfs een wandelende frietzak samen met miss Berkenbos rond. Ook de leerkrachten liepen er bij als clowntje, indiaan, boer, … Na de middag werden de lessen vervangen door creatieve lessen met dans, toneel, muziek, knutselen, spelletjes, …

Een leuke afsluiting van de dag !

PRETTIGE VAKANTIE !

Op restaurant in SFC

Op restaurant in SFC

De zesdeklassers werden uitgenodigd door de vijfde- en zesdejaars leerlingen organisatiehulp uit SFC Berkenbos. De leerlingen hadden niet alleen een volledige maaltijd en dessert bereid, maar ook de tafels mooi gedekt en versierd en alle gerechten volgens de regels van de kunst opgediend. Onze leerlingen waren onder de indruk van het lekkere eten en de mooie presentatie.

We danken de leerkrachten en leerlingen van SFC voor de hartelijke ontvangst en fijne middag.