Maart 2019

1L op bezoek bij de beren

1L op bezoek bij de beren

Wat een leuk bezoek was dit. Ook Gerlinde genoot van onze eersteklassertjes van juf Laura.

“Wat een leuk klasje !” zei Gerlinde, “het was prachtig om te zien  hoe deze kinderen naar elkaar luisteren en de mooiste verhalen vertellen

De wensen onder de kroon waren ook onverwacht mooi.

Terwijl zes- jarigen meestal: ‘Veel snoep’ en ‘Een zwembad’ wensen voor alle kinderen van de hele wereld, kwamen hier wensen als: minder afval, wereldvrede, gelukkig zijn, gezondheid en andere ‘diepere’ dingen aan bod.

Heerlijk om te zien.”

Kriebelbeestjes

Kriebelbeestjes

Kleine beestjes die in de bosjes krioelen, onder de grond kruipen of door de lucht vliegen … leerden de jongens en meisjes van juf Sharon tekenen. En de tekeningen mogen zeker gezien worden !

Vastenproject

Vastenproject

Que huevos, wat moedig !

Zo klinkt het in de taal van de mensen in Guatemala. En ze zijn echt wel moedig. In Guatemala (Midden-Amerika) voeren de boeren een strijd om een stukje grond te bemachtigen om producten voor zichzelf te kunnen verbouwen en te ontsnappen aan de honger. Daarvoor zetten ze allen op alles in. Ze blijven geloven dat ze stappen kunnen zetten op weg naar een beter leven.

In dit project stappen we eventjes mee in het leven van Sharon, Alison en Kamila in Guatemala (Midden-Amerika). Via het verhaal van Sharon helpen wij bij onze kinderen verbondenheid te creëren met andere kinderen in de wereld. Centraal staat het ontwikkelen van een houding van respect, begrip en openheid.

Zij maken ook kennis met het mayaritueel waarbij de kleuren heel belangrijk zijn : een oud gebruik  dat van generatie op generatie wordt doorgegeven en waarmee de mensen in Guatemala aangeven dat alles met alles verbonden is.

Wetenschapsproeven in 4A

Wetenschapsproeven in 4A

Met het vierde leerjaar heeft meester Jonas een hele voormiddag proefjes uitgevoerd. De kinderen moesten zelf, in een 15-tal opstellingen, na het lezen van de richtlijnen een hypothese over het resultaat formuleren. Daarna voerden zij de proefjes uit en controleerden ze of hun veronderstellingen juist waren. Ze waren zo geboeid bezig dat ze zelfs de speeltijd vergaten en doorwerkten.

Enkele kinderen vertelden :

Ik wist niet dat de mengeling van dreft met azijn begint te borrelen waarbij gas vrijkomt !

Ik vond het vreemd dat het papje van maïzena en water zich op twee manieren gedraagt : als je voorzichtig duwt, krijg je je vinger er makkelijk in, sla je erin dan wordt het hard.

CARNAVAL

CARNAVAL

Wat een mooie dag vandaag !

Kinderen en leerkrachten kwamen verkleed naar school. Op de speelplaats liepen prinsessen, koene ridders, soldaten, heksen, politieagenten.. en zelfs een wandelende frietzak samen met miss Berkenbos rond. Ook de leerkrachten liepen er bij als clowntje, indiaan, boer, … Na de middag werden de lessen vervangen door creatieve lessen met dans, toneel, muziek, knutselen, spelletjes, …

Een leuke afsluiting van de dag !

PRETTIGE VAKANTIE !

Op restaurant in SFC

Op restaurant in SFC

De zesdeklassers werden uitgenodigd door de vijfde- en zesdejaars leerlingen organisatiehulp uit SFC Berkenbos. De leerlingen hadden niet alleen een volledige maaltijd en dessert bereid, maar ook de tafels mooi gedekt en versierd en alle gerechten volgens de regels van de kunst opgediend. Onze leerlingen waren onder de indruk van het lekkere eten en de mooie presentatie.

We danken de leerkrachten en leerlingen van SFC voor de hartelijke ontvangst en fijne middag.