Januari 2019

Zelf douchegel maken in 5

Zelf douchegel maken in 5

In het kader van het TOBO-project kregen onze kinderen uit 5 de opdracht zelf douchegel te maken.
Om de leerlingen enthousiast te maken voor wetenschappen kregen ze eerst een elementaire chemische uitleg.
Nadien werd de theorie aan de praktijk getoetst en mochten ze met simpele grondstoffen zelf douchecrème maken. Ieder één potje. Ze kunnen de crème ook echt gebruiken. Voor het maken van de gel hadden ze een recept nodig. Dit recept moesten ze heel precies volgen, want anders zou de bereiding mislukken.
Weer een fijne les wetenschap waarbij ze veel opstaken. En nu maar de douchegel zo vlug mogelijk thuis uitproberen.

Een duizendpoot tekenen

Een duizendpoot tekenen

Het 5de leerjaar heeft tijdens een activiteit in de droomboom een duizendpoot getekend. De duizendpoot symboliseert iemand die veel leest en met vele dingen tegelijkertijd bezig is.

De grote tekening werd mooi ingekleurd met warme kleuren door de leerlingen. De schilderwerken mogen gezien worden.

Een bootje bouwen

Een bootje bouwen

Hoe komt het dat een boot blijft drijven?
Tijdens de STEM-les drijven en zinken hebben de kinderen van juf Sonja heel wat proefjes gedaan. Nu moesten ze een bootje bouwen. Het mocht niet zinken en een lading van 2 mannetjes kunnen vervoeren.
Ze bouwden, onderzochten, vergeleken, maakten besluiten, verwoordden, probeerden, verbeterden,… maar vonden het vooral ook heel erg fijn! En de juf zag dat het niet eenvoudig is om een drijvend bootje te bouwen.

Bezoek van een auteur in 1

Bezoek van een auteur in 1

Vandaag konden de kinderen van het eerste leerjaar genieten van een lezing van Bart Demyttenaere. Bart kwam er stukjes vertellen uit zijn Dinoboek ‘Net op tijd’. De interactie tussen de schrijver en leerlingen was dan ook heel groot omdat af en toe kinderen stukjes uit het verhaal mochten meespelen. Aan de hand van deze lezing hoopt de schrijver (maar ook de juffen) dat de kinderen geboeid worden door verhalen en meer gaan lezen.

Mijn mama is heftruckchauffeur

“Ik ben graag heftruckchauffeur” zegt de mama van Kendra uit 2S. Ik vind het leuk om met een heftruck zware goederen te verplaatsen of te helpen met laden en lossen. De mama van Kendra werkt in een magazijn op een bedrijf. Soms moet ze ook producten ontvangen, controleren, alles noteren, enz…
Er zijn maar weinig mama’s die met een heftruck kunnen rijden.
En wist je dat je hiervoor een speciale opleiding moet volgen ?
Dank je wel mama voor deze fijne uitleg !

Mama is verpleegkundige in de operatieruimte

Mama is verpleegkundige in de operatieruimte

Vrijdagnamiddag kreeg 2S bezoek in de klas van een verpleegkundige, de mama van Leandro. Zij vertelde heel veel over haar werk in het ziekenhuis en betrok de kinderen hierbij op een leuke manier.
De mama van Leandro had een tas vol materialen bij zich uit het ziekenhuis. Aan de hand van een verhaal en materialen werd grote beer in slaap gelegd (zoals in een echt ziekenhuis). Ook mochten de kinderen een beschermmuts opzetten en juf Soetkin werd even dokter Soetkin.
De kinderen hebben superveel geleerd en luisterden enthousiast naar alles wat ze vertelde.
Een leuke, leerzame middag !

6 maakt kennis met Anne Frank

6 maakt kennis met Anne Frank

Lezen en schrijven horen bij elkaar. Deze tentoonstelling liet dit zien aan de hand van het verhaal van Anne Frank. Anne las veel boeken en schreef naast haar bekende dagboek ook een verhaaltjesboek en ‘een mooie zinnen’boek.

De tentoonstelling gaf een beknopt overzicht van het dagelijks leven van de familie Frank en de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog aan de hand van een tijdlijn. Parallel met de tentoonstelling was er ook een workshop.

Wat las Anne Frank ? De leerlingen vergeleken de boeken die Anne las met de boeken die ze nu lezen.

De zesdeklassers waren erg geboeid. Zij vonden het een fijne tentoonstelling.

Een verkoopster vertelt !

Een verkoopster vertelt !

De tante van Dogan in 2S helpt graag mensen. Zij werkt als verkoopster in een kledingwinkel. Als verkoopster moet zij vooral klanten helpen : advies geven en vragen beantwoorden, maar natuurlijk ook verkopen !  Zij doet dit werk héél graag.

Mama is poetsvrouw

Mama is poetsvrouw

De mama van Efe in 2S poetst zeer graag. Zij werkt als gezinshulp bij oudere mensen.

Terwijl ze borstelt, veegt of poetst babbelt ze graag met deze mensen.

En wist je dat haar schort waterdicht is ?

Schaatsen

Schaatsen

De Schaverdijn in Hasselt was de plaats waar onze volledige school een stapje op het ijs waagde.
Voor sommigen een eerste keer op een schaatsbaan. Toch gingen ze er voor en zetten ze al snel hun eerste stappen op het ijs. Het was een leuke dag met veel vallen, lachen maar vooral schaatsen!

Bezoek aan het Berenhuis

Bezoek aan het Berenhuis

Omdat de kinderen van het eerste leerjaar dit schooljaar een bezoekje brengen aan het Berenhuis, mochten de ouders van het project gezinsleren vandaag al eens voorproeven van het Berenhuis. De mama’s van het eerste leerjaar maakten vandaag kennis met Gerlinde en haar lieve beren. We hebben veel geleerd over meertaligheid, taalrijkheid en onze samenleeftaal ‘het Nederlands’.
Toch ging het niet enkel over taal, maar ook over keuzes maken en je goed voelen. Iedereen was het er over eens dat het Berenhuis een heel mooi initiatief is voor jong en oud!
Het was een gezellige, taalrijke en boeiende voormiddag! Bedankt aan Gerlinde en geef de beren ook een knuffel van ons allemaal!

Uw kind complimentjes geven

Uw kind complimentjes geven

Tijdens de samenkomst van gezinsleren filosofeerden de ouders rond ‘complimenten geven’.

Hier een aantal tips :

  • Zeg prijzende woorden als prima, super, fantastisch, wauw ! …
  • Benoem het positief gedrag van je kind en leg uit waarom je het een leuk gedrag vindt
  • Geef eens een knipoog
  • Steek eens een duim op
  • Aai eens over de bol
  • Geef een stevige knuffel
  • Prijs uw kind in bijzijn van anderen vb. papa, oma, …
  • Praat over het goed gedrag van je kind met anderen terwijl je kind het hoort
4A maakt haargel

4A maakt haargel

4A kreeg het bezoek van een leerkracht chemie uit het middelbaar onderwijs. Om de leerlingen enthousiast te maken voor wetenschappen kregen de leerlingen eerst een elementaire chemische uitleg.
Nadien werd de theorie aan de praktijk getoetst en mochten ze met simpele grondstoffen zelf haargel maken. Ieder één potje. Ze konden de haargel ook echt gebruiken. Voor het maken van haargel hadden ze een recept nodig. Dit recept moesten ze heel precies volgen, want anders zou de bereiding mislukken.
Weer een fijne les wetenschappen. En nu maar de haargel zo vlug mogelijk thuis uitproberen.

Op onderzoek uitgaan !

Op onderzoek uitgaan !

De leerlingen van het zesde leerjaar werden ingewijd in de wereld van de wetenschap, natuur en technologie. De verwondering voor de wereld om hen heen stond centraal. In de workshop werkten ze met professionele apparatuur. De eetzaal werd omgetoverd in een echt laboratorium! Even waren ze allemaal prof in een labo en deden ze de meest coole proeven. Ze werkten onder begeleiding met krachtige 3D-microscopen en met coole hoofdbandloepen. Ze bestudeerden onder andere bijen, insecten en verschillende bloemen van heel dichtbij. Er was ook een creatief gedeelte waarbij ze vlinders en kevers aan de hand van bouwplaten reconstrueerden. De kinderen leerden details waar te nemen, gingen op onderzoek uit en werkten met professioneel apparatuur. Zij vonden het top !

Dit schooljaar kozen we om beeldend te werken rond het thema “BOEK”.

BOEK 2S

BOEK 2S

Onze kapoenen uit 2S kregen prenten te zien van kleurrijke beren of tijgers. Eénmaal deze prenten besproken, mochten de kinderen zelf aan het werk gaan. Er werd gekozen om op doek te schilderen.

BOEK 2M

BOEK 2M

2A leerde een uil tekenen. En als opdracht kregen ze om heel veel ronde vormen hierin te verwerken. Prachtige schilderwerkjes werden gemaakt.

Aap leest !

Aap leest !

De leerlingen van het 3de leerjaar hebben elk een zéér mooie leesaap getekend : de contouren in Oost-Indische inkt en nadien alles mooi ingekleurd. Dit kadert in het project BOEK waarmee we al enige tijd mee bezig zijn.

4 kleit een beer !

4 kleit een beer !

In hetzelfde thema hebben de leerlingen van het 4de leerjaar uit klei een mooi beeldje van een lezende beer gemaakt. Na het opdrogen zal hij mooi ingekleurd worden.

Zinken en drijven in 1L

Zinken en drijven in 1L

Na een les drijven en zinken mochten de kinderen van juf Laura zelf aan de slag gaan met het bouwen van een bootje dat kon drijven. Langs alle kanten werd waardeloos materiaal ingezameld : een lege plastic fles, dopjes, potjes, isomo, ijzerdraad, enz.
Eenmaal alles ingezameld ging men aan de slag. De fantasie van de kinderen bleek eindeloos.
De grote proef gebeurde vandaag : gaan onze zelfgemaakte bootjes drijven of gaan er toch een paar kopje onder ? Gelukkig bleven de werkjes overeind.

Onderzoek in 1 door SFC

Onderzoek in 1 door SFC

Leerlingen van het 5de jaar humane wetenschappen uit SFC kregen als opdracht te onderzoeken via doeopdrachten of er een duidelijk verschil is tussen voorkeuren en keuzes van jongens en meisjes. Onze eersteklassers hebben vlijtig meegewerkt aan het onderzoek en wij zijn benieuwd naar de resultaten.