September 2017

Sportieve leerlingen in 1 en 2

Sportieve leerlingen in 1 en 2

Vrijdag na de scholenveldloop genoten de kinderen van sport en spel.

Scholenveldloop

Scholenveldloop

Met 2000 waren ze om deel te nemen aan de veldloop.

Jongens en meisjes liepen per leerjaar maar eerst kregen ze een degelijke opwarming. Aanvankelijk werd er gelopen over het grasveld en pas in de laatste rechte lijn mochten ze zich op de piste wagen. Wat een belevenis !

Luid aangemoedigd door hun klasmakkers en talrijk opgekomen familie probeerden de leerlingen de eindmeet te halen.

Proficiat allemaal !

 Constructies leren bouwen.

Constructies leren bouwen.

In onze school leggen we accenten op techniek en taal. Via leuke opdrachten en activiteiten leren we onze kinderen de wereld van technische problemen. We vertrekken bij onze opdrachten telkens vanuit een probleem of een behoefte. Zo maken we onze leerlingen sterker in probleemoplossend denken.
In de klas van juf Katrien hebben ze proefondervindelijk vastgesteld dat een driehoekige constructie steviger is dan een vierkante of een rechthoekige constructie. Deze kennis is belangrijk als je weet dat de leerlingen binnenkort zelf een tent gaan bouwen in de klas.

Broodje pesto-tomaat en aardappelpuree

Broodje pesto-tomaat en aardappelpuree

Basilicum, bladpeterselie en zonnebloempitten… ingrediënten om pesto te maken. De kinderen van het 3de leerjaar amuseerden zich met de blaadjes van deze kruiden te plukken. Daarna werden deze kruiden, een beetje kaas, de zonnebloempitten en een teentje knoflook in een keukenmachine gedaan met een scheut olijfolie en gemixt tot een smeuïge pesto. Ook schilden enkele 3deklassers aardappelen om aardappelpuree te maken.
Tijdens de middagpauze aten de kinderen een broodje met pesto en een verse tomaat en een bordje aardappelpuree. Sommigen vonden het lekker, anderen minder !

Ouders zien hun kind al spelend rekenen.

Ouders zien hun kind al spelend rekenen.

Taal is de basis van alles bij rekenen. Dat merkten de ouders van 1 op tijdens hun bezoek aan het eerste leerjaar. Spelenderwijs en met veel concreet materiaal werden begrippen zoals meer, veel, groter dan, naast, voor, tussen …. ingeoefend. Na hun bezoek ontdekten ze dat er in het dagelijks leven veel situaties zijn waar ze rekenbegrippen kunnen oefenen met hun kind, bijv. door hun kind opdrachtjes te laten uitvoeren zoals “Papa komt vandaag niet eten, zet één bord minder!” of “Neem 5 vorken en doe er 2 bij.”, …

Boekenbende

Boekenbende

Samen met de leerlingen van 5S doken we de bibliotheek in. Het werd een boeiende ontdekkingstocht langs rijen vol boeken, cd’s, dvd’s en tijdschriften en computers vol info. Tijdens het bezoek leerden de kinderen de verschillende informatiebronnen in de bibliotheek zelfstandig te gebruiken.
DANKJEWEL, Annie voor de fijne begeleiding.

Laatste dag zeeklassen in Nieuwpoort

Laatste dag zeeklassen in Nieuwpoort

Dank je wel juf Liesbeth, meester Olivier en juf Lilli voor de goede organisatie van de zeeklassen. De zesdeklassers kunnen met goed gevoel terugkijken naar hun verblijf aan zee dankzij jullie. DANK JE WEL !

“Een fijne, aangename groep met veel dynamisme !”
“Sommigen hebben ons echt verbaasd : hoe zorgzaam en lief ze kunnen zijn voor anderen!”

Naar de jeugdbeweging ?

Naar de jeugdbeweging ?

Leuke kennismaking met de werking van de Chiro van Berkenbos tijdens de speeltijd. Zij hopen dat er zondag veel kinderen komen spelen. Ook de scouts nodigt kinderen uit naar hun werking op zaterdag om samen te spelen en te ravotten.

Coaching is …

Coaching is …

Regelmatig zitten leerkrachten bij elkaar om te overleggen. Soms krijgen ze hulp van een deskundige coach die hen tips en raad geeft, die hen ondersteunt, die hen nieuwe inzichten bijbrengt… Zo groeien leerkrachten in hun lesgeven en worden ze nog beter in hun lesgeven.

Geluksvogels in 4A !

Geluksvogels in 4A !

Gelukkige kinderen in de klas, dat willen we allemaal. In het 4de leerjaar werken we samen aan ons geluk met behulp van het boek en het spel ‘Geluk voor kinderen’ van Leo Bormans. Beiden sluiten mooi op elkaar aan. Het boek bevat 10 verhalen over 10 verschillende geluksvogels met elk hun eigen kwaliteit om gelukkig te zijn. In het spel geven de 10 verschillende gelukvogels vervolgens leuke opdrachten om aan geluk te werken. De eerste vogel ‘Kea’ vertelde ons een mooi verhaal over geluk, waarna ze een eerste opdracht gaf aan de klas. We moesten ongeveer 10 verschillende dingen verzamelen en er iets nieuws van maken. Iedereen wie zin had, kon zijn/haar talent gebruiken om iets te creëren. We ontwierpen één voor één prachtige creaties en stelden ze vol trots voor aan de klas. De klas verdient een dikke pluim, want we zijn er in geslaagd om aan ons geluk te werken.

Lezen is spannend in 4A

Lezen is spannend in 4A

Zes vreemde zaken om te onderzoeken. De leerlingen van het 4de leerjaar kregen het verhaal ‘een geheimzinnig hotel’ te horen waarin zes vreemde zaken gebeurden. Om de vreemde zaken te ontcijferen, moeten de leerlingen zes boekjes lezen waarin telkens één vreemde zaak wordt uitgelegd. De leerlingen werken in groepjes en helpen elkaar bij het lezen. Iedereen is heel gemotiveerd om te lezen en samen de mysteries op te lossen. Om de sfeer nog leuker te maken, gaan telkens twee groepjes in de sTrAAL-mobiel lezen. We zijn alvast razend benieuwd naar de oplossingen.

Respect voor de juffen !

Respect voor de juffen !

Vandaag zagen de ouders hoe het woordje ‘pen’ werd aangebracht en ingeoefend. Het woordje kappen, terug plakken, de letters benoemen, met de letterdoos leggen, met een klikklakboekje het woordje maken, … en nog vele andere oefeningen kwamen aan bod.

“Ik heb echt respect voor de juffen en heb grote bewondering voor ze, omdat ze engelengeduld hebben, elk kind de nodige aandacht geven, onze kinderen zo veel mooie dingen leren.”

Vriendschapsdag

Vriendschapsdag

Het thema luidde : JIJ = een ster !
De kinderen kregen als opdracht om gedurende de dag 5 sterren te verzamelen. Hiervoor moesten ze verschillende opdrachten uitvoeren.
Er werden spelletjes gespeeld, gelukspoppetjes gemaakt, sterretjes geweven, complimentjes gegeven aan elk klasgenootje (door een compliment te schrijven op een ster) …. allemaal opdrachten waarbij ze elkaars steun nodig hadden.
‘Het was een super leuke vriendschapsdag !’ zei een leerling van het 6de.
En op het einde van de dag werd met de hele school een ster gevormd. Samen zongen ze nog het lied ‘Vrolijke vrienden’ vooraleer de kinderen en aanwezige ouders samen een tasje soep (gemaakt door het 2de leerjaar met groenten uit de schooltuin) dronken.
De school straalde (ook letterlijk) weer volop voor iedereen !!!!

Open-deur-dag in De Droomboom

Open-deur-dag in De Droomboom

Vzw De Droomboom zwaaide zijn deuren open voor iedereen op zaterdag 16 september en vierde tevens zijn 5deverjaardag. Heel wat mensen kwamen een kijkje nemen om te vernemen hoever het staat na 5 jaar. Ze kregen een rondleiding, met drankje en cakeje, en kinderen konden deelnemen aan allerlei workshops zoals boksen en circustechnieken. Er was die dag ook de mogelijkheid om jullie kinderen in te schrijven voor de verschillende activiteiten.
Ben je vergeten in te schrijven … niet getreurd… surf vlug naar vzwdedroomboom.be om te kijken welke activiteit jij of je kind graag wil volgen en schrijf je later in.

Mmm mmm lekkere frietjes en soep !

Mmm mmm lekkere frietjes en soep !

Mmm wat een lekkere geur hing er in de gang. Het was tijd om onze tomaten te oogsten en de aardappelen te verwerken in een gerechtje. Er werd besloten om frietjes en een tomatensoep te maken. Enkele kinderen uit 2A en 2M hielpen met het snijden van de groenten. Tijdens de middagpauze genoten de tweedeklassers van een lekker bakje friet, en de ouders proefden van de heerlijke tomatensoep na de vriendschapsdag.

Leeskwartiertje in elke klas

Leeskwartiertje in elke klas

Over de voordelen van lezen zijn al veel boeken volgeschreven. Die gaan we nu niet lezen. Maar lezen, dat gaan we wel doen! Zo vaak we maar een gaatje vinden in ons druk programma, verstoppen we ons in een gezellig hoekje met een boekje.

Een memohouder voor 3

Een memohouder voor 3

TOBO staat voor technische opvoeding in het basisonderwijs.
Dit jaar kregen de leerlingen uit 3A de opdracht een memohouder in elkaar te zetten. Dit met behulp van kunststof en aan de hand van eenvoudige denkstappen. De jongens en meisjes waanden zich even echte techniekers want ze mochten zelf gaten boren, schrijven, de kunststof bewerken en plooien. Enkele conclusies na deze leuke activiteit: techniek is leuk. In het derde leerjaar zitten vele handige Harry’s. En er vielen geen gewonden.

NIEUW Gezinsleren voor ouders van 1

NIEUW Gezinsleren voor ouders van 1

Elf ouders doen mee aan de oudercursus. Tijdens 7 voormiddagen leren ouders hoe kinderen leren lezen, schrijven en rekenen. Het eerste uurtje leren ouders apart, nadien werken ze samen met hun kind in de klas. Dan wisselen ze hun ervaringen uit en soms krijgen ze samen met hun kind ‘huiswerk’.
Wij willen graag dat ouders hun kinderen thuis begeleiden zonder dat de kinderen het gevoel krijgen dat ze leren. Maar ook dat ouders mee nadenken. Hoe leren de kinderen de letter m schrijven ? Hoe wordt er gerekend in de klas ? .. We doen dit voor het eerst op school.
En we zijn super blij met dit nieuw project !

Ik zit in een sportclub

Ik zit in een sportclub

Onze leerlingen kwamen vandaag in hun sporttenue naar school om de ‘dag van de sportclubs’ onder de aandacht te brengen.
De voetballers waren het talrijkst maar ook verschillende andere sporten kwamen aan bod zoals basketbal, zwemmen, atletiek, paardensport, badminton, turnen, ballet en volleybal.

Niet alleen, samen STERK !

Niet alleen, samen STERK !

Bij het begin van het schooljaar mocht een startviering niet ontbreken.
Met z’n allen werd er gevraagd om er een fijn en onvergetelijk schooljaar van te maken : zonder ruzies en met veel vergevingsgezindheid. Kinderen en leerkrachten beloofden elkaar om elke dag er het beste van te maken.
En nu maar hopen dat iedereen die fijne beloftes een jaar lang gaan volhouden.

Bezoek van de academie voor muziek.

Bezoek van de academie voor muziek.

Het derde leerjaar kreeg bezoek van een lesgeefster van de academie voor muziek. De kinderen maakten kennis met lesjes die ze daar aanbieden. Zo hebben ze een liedje geleerd, en ook hoe ze noten moeten lezen en ritme klappen. Maar het leukste vonden de kinderen dat ze op de djembé mochten spelen.

Boomwackers

Boomwackers

Maandag oefende 6O in kleine groepjes met boomwhackers in de klas. Dit zijn gekleurde plastic buizen waarmee je muziek kan maken. Je kan hiermee slaan op je eigen lichaam en elke kleur staat voor een noot. Met kleine partituren moesten de kinderen eenvoudige liedjes zoals ‘Ik zag 2 beren’, ‘Eén twee drie vier, hoedje van’,’Broeder Jacob’, … naspelen. Het samenspel moet zeker nog geoefend worden !!!

Aardappelen rooien

Aardappelen rooien

De kinderen van het 2de leerjaar waren heel benieuwd naar hun aardappelplanten. Dus trokken enkele leerlingen van 2A en 2M tijdens de middagpauze naar de schooltuin. Ze zagen dat het kruit van de aardappelen bijna verdwenen was. Dus tijd om de aardappelen te rooien. Wat waren ze verwonderd ! Want aardappelen groeien onder de grond ! Er werden ook al plannen gemaakt om vrijdag te koken met deze aardappelen

In de sTrAALmobiel !

Eddie gaat naar de dierentuin !

Eddie gaat naar de dierentuin !

Juf Annemie trok met haar kids naar de sTrAAL-mobiel. Daar vertelde de juf het verhaal van Eddie, een heel nieuwsgierig eendje dat graag op avontuur gaat en er dan alleen op uittrekt. De kinderen luisterden geboeid naar het verhaal in deze sprookjesachtige sfeervolle ruimte.

MAAN !

MAAN !

Ook de eersteklassers mochten in de mobiel luisteren naar een verhaal waarbij het nieuwe woordje ‘maan’ werd aangebracht.
Zij vonden het
knus, gezellig bij elkaar
spannend
en leuk !

5 maakt een wrap met groente uit de schooltuin.

5 maakt een wrap met groente uit de schooltuin.

De leerlingen van het 5de leerjaar maakten op 1 september lekkere en gezonde wraps. Samen trokken ze naar de schooltuin en oogstten selder, tomaten, sla en komkommer. Daarna gingen ze aan de slag om de groenten te wassen en te snijden. Tegen de middag stelden ze zelf een smaakvolle wrap naar keuze samen!

Het was heerlijk !

Infomoment met ouders uit 1

Infomoment met ouders uit 1

Ook de ouders van eersteklassers stapten op 1 september zenuwachtig samen met hun zoon of dochter de klas binnen. Zij mochten even in de klas blijven kijken om daarna zelf in de eetzaal aan het werk te gaan. Via info en doeopdrachten mochten de ouders ervaren dat lezen, rekenen en schrijven een hele opdracht is voor de juf van het eerste, maar zeker voor hun zoon of dochterlief.

BERKENBOS sleutelt aan een TOF schooljaar !

BERKENBOS sleutelt aan een TOF schooljaar !

Even dachten onze leerlingen tijdens de eerste schooldag dat het fout ging. Een dief had dé sleutel gestolen van een belangrijke materialenkist. Maar in ruil voor 10 gekleurde sleutels tegen het eind van de voormiddag, zou hij dé mooie sleutel van de kist teruggeven !” Maar hij vond wel dat de kinderen ervoor moesten werken. Ze moesten opdrachten uitvoeren. Zo gezegd , zo gedaan. Er werden allerhande opdrachten uitgevoerd : raadsels opgelost, spelletjes gespeeld, kwisjes opgelost, geknutseld, … Het was leuk om onze kinderen te zien samenwerken. En ja … de sleuteldief zag dat het goed was. Hij beloonde de kinderen met een snoepsleutel ! Dat smaakte. En de kids beloofden om absoluut mee te sleutelen aan een TOF schooljaar ! Dat belooft een prachtig schooljaar te worden ! 

Openklasdag

Openklasdag

Wat een gezellige sfeer heerste er tijdens de openklasdag.
Heel wat leerlingen en ouders kwamen een bezoekje brengen in de klas. Ze maakten kennis met hun nieuwe klas en hun leerkracht. Daarna bleven ze gezellig praten op de speelplaats rond de sTrAAL-mobiel, een caravan die omgetoverd werd tot een sprookjesachtige plek waar kinderen in kunnen leren , elkaar ontmoeten en hun fantasie laten prikkelen.

En onze wens voor dit schooljaar is :
dat iedereen een fijn schooljaar zal hebben !
Een jaar vol liefde, geluk en plezier !
Dat onze school een fijne thuis is voor elk kind.

De tuin gaat niet op vakantie !

De tuin gaat niet op vakantie !

Vakantie is zalig! Maar wat met de tuin? Met dat mooie vakantieweer gebeurt er in de tuin van alles en dan is het belangrijk om er regelmatig langs te gaan om te wieden en te gieteren én om te oogsten.
Zo gezegd, zo gedaan …
Onze tuinouders, onze naaste buren en juf Rita gingen regelmatig een kijkje nemen en knikten tevreden.
‘Wat is het spijtig dat onze kinderen vakantie hebben ? Alles groeit en bloeit zo snel !
Midden juli waren de bonen en de peterselie klaar, eind juli moesten de aardappelen gerooid worden omdat bruine vlekken op de bladeren kwamen en de stengels uiteindelijk bruin werden. En onze kolen werden kaal gegeten door de slakken.’

Maar de tomaten, pepers, selder, munt, mais, courgettes, pompoen, zonnebloemen groeiden mooi!

Broeder Frederick op bezoek.

Van 1958 tot ongeveer 1965 woonde en werkte broeder Frederick als leerkracht in de jongensschool van Berkenbos. Daarna trok hij als lekenhelper naar Brazilië waar hij nog steeds woont en werkzaam is. Tijdens zijn vakantie in België bracht hij een onverwacht bezoekje aan onze school en omgeving. Herinneringen werden opgehaald bij een tasje koffie.