Archief: April 2018

STEM-lessen

3A

3A

Papier en kleefband! Moeten we het daar mee doen juffrouw ? 
In groepjes kregen de kinderen de opdracht om met papier een zo stevig mogelijke molen te bouwen.
Na wat uitleg over driehoekconstructies, lukte dit bijzonder goed.

4A

4A

In mei gaan onze 4de klassers op mijnklassen. Zij vonden het hoogtijd om reclame hiervoor te maken. Daarom werd er besloten om spandoeken te maken.

Een hart voor onze leeftijdsgenootjes uit Bangladesh.

Een hart voor onze leeftijdsgenootjes uit Bangladesh.

Op donderdag 26 april hielden we een sponsorloop waarvan de opbrengst gaat naar een project in Bangladesh. Drie studenten uit SFC gingen vorig schooljaar op fietsinleefreis in Bangladesh. Voor de paasvakantie vertelden Nick, Britt en Amber over hun belevenissen tijdens hun tocht en vroegen aan onze leerlingen om mede geld in te zamelen voor vzw Banglabari. Hun doel is om die arme Bengaal een betere toekomst te geven en de algemene leefomstandigheden van arme gezinnen in Bangladesh te verbeteren, zeker deze van de kinderen door schooltjes te sponsoren.
In naam van alle kinderen van Bangladesh : duizendmaal dank voor uw bijdrage.

In the Hall of the Mountain King, van Edvard Grieg

In the Hall of the Mountain King, van Edvard Grieg

Tijdens zijn stageopdracht koos meester Arne één van zijn favoriete klassieke muziekstukken uit namelijk ‘In the Hall of the Mountain King’. Dit is een muziekstuk dat vaak bij films wordt gebruikt en dat ook kinderen kunnen appreciëren. Na het beluisteren van de muziek gingen de kinderen van juf Katrien zelf aan de slag met boomwackers. Het resultaat was al herkenbaar, maar er moet zeker nog wel geoefend worden.
Ook leerden de jongens en meisjes verschillende muziekinstrumenten kennen. En hier en daar werd er een melodietjes gespeeld.

VIP-kunstwerken tentoongesteld !

VIP-kunstwerken tentoongesteld !

Zaterdag 21 april waren onze VIP-kunstwerken te zien in De Droomboom tijdens de opendeurdag.
De kunstwerken van onze kinderen werden er in de gang tentoongesteld. De fotograaf van dienst bracht een bezoek en trok enkele foto’s.
Proficiat jongens en meisjes !

Godly play

Godly play

Vandaag maakten onze leerkrachten kennis met Godly Play.

Wanneer we geloofsopvoeding in school willen realiseren, is het belangrijk dat we steeds aasluiten bij de leefwereld van de kinderen. Zo is er een aanknopingspunt om het Bijbelverhaal te gaan vertellen in de klas. Bijbelverhalen zijn voor kinderen vaak moeilijk te vatten, doordat er heel wat symbolische taal in verweven is.

Godly Play is een nieuwe vertelmethode die hierop probeert in te spelen. Er wordt gebruik gemaakt van concreet materiaal en een bepaalde techniek om zo een parabel of een liturgisch verhaal, visueel en via spel zichtbaar en verstaanbaar te maken voor kinderen. Godly Play wordt gebruikt voor jong en oud. “Ik vraag me af” is een vraag die men gedurende een Godly Play sessie stelt.

Wetenschapsproeven in 5

Wetenschapsproeven in 5

De vijfdeklassers werden vandaag ondergedompeld in het geheim van de fysica en de chemie via allerhande proefjes. De éne leerling vond het al boeiender dan de andere leerling. In de éne groep lukte het proefje al beter dan in de andere groep. En wij zagen wie geïnteresseerd was in wetenschappen.

Tot aan de maan !

Tot aan de maan !

Het tweede leerjaar ging naar een fijne voorstelling in de bib. De voorstelling ging door tussen de boeken van de bib zelf. Dat was best speciaal.

Korte inhoud:
Stanny De Wolf heeft de ‘Gouden Neus voor Boeken’ gewonnen. Daarom mag hij voor één dag de bibliothecaris zijn van jouw bibliotheek. Voor één dag omringd door duizenden fantastische boeken die hij allemaal kent. Of, bijna allemaal. En ook al gaat het lezen bij hem niet vanzelf, toch heeft Stanny een bijzondere gave: een échte neus voor boeken. Hij kan, net als zijn opa, aan boeken ruiken hoe spannend, romantisch, grappig … ze zijn. Als de maan komt, stopt hij met lezen. Maar in zijn hoofd gaan de avonturen altijd verder…
Als hij een boek gelezen heeft, stopt hij het altijd onder de poten van zijn bed. Zo leest hij zichzelf letterlijk ’tot aan de maan’.

Kijken jullie mee naar de foto’s?

Ja, ik wil

Ja, ik wil

Het was vandaag een grote dag voor Sem, Angelina en Amélie uit het 1ste leerjaar. Hun familie en klasgenootjes waren present om dit unieke moment mee te beleven. Sem, Angelina en Amélie ontvingen namelijk uit handen van pater Frans het sacrament van het doopsel.
De lessen rond het doopsel, die de kinderen in de loop van het jaar gekregen hadden, werden plots werkelijkheid. De leerlingen zagen concreet hoe men te werk gaat bij het toedienen van dit sacrament.
Wij wensen Sem, Angelina, Amélie en hun familie een dikke proficiat !

Trucagefoto's

Trucagefoto's

In 6L maakten de kinderen in groep verschillende trucagefoto’s. Het resultaat zorgt voor vreemde en gekke beelden. Kijk zelf maar ! De kinderen vonden het een superleuke ervaring.

Schitter en straal in De Droomboom

Schitter en straal in De Droomboom

VZW De Droomboom hield zaterdag opendeur. Tijdens deze samenkomst schitterden de kinderen tijdens hun optreden.

5 naar de Berentuin

5 naar de Berentuin

Onze vijfdeklassers brachten een bezoek aan de Berentuin in Heusden-centrum onder begeleiding van de heren van KWB Berkenbos. De interactieve Berentuin zit boordevol wetenschappelijke en technische snufjes : kinderen leren er over de wereld van wetenschap, gekruid met taal- en kunstprikkels. “Het was prachtig om te zien hoe ze allemaal hun verantwoordelijkheid opnamen, elkaar aanmoedigden en respect hadden wanneer iemand iets niet durfde.” zei initiatiefneemster Gerlinde.
Onze kinderen genoten van dit bezoekje aan de Berentuin. Bedankt Gerlinde !

Naar het Berenhuis

Naar het Berenhuis

Onze vriendjes uit de klas van juf Sonja trokken op avontuur in het huis van de beren. Op een speelse manier werd er gewerkt rond taal en filosofie. De kinderen genoten van de mooie kunstwerken. Nadien volgde een echte berenwandeling, waarbij een parcours van 2,5 km werd afgestapt. Het werd een interactieve wandeling met Teddy en Beer op zoek naar de Zevenslaper. Hierbij werd er vertrokken aan het Berenhuis en moest men via berensporen een aantal opdrachten vervullen. Beer en Teddy waren immers onze gidsen. Ze namen de kinderen op sleeptouw langs prikkelende beelden, verhalen en opdrachten. De 13 vertelpunten onderweg waren voorzien van een infobordje.
DANK JE WEL, Gerlinde…. onze kinderen en juffen hebben genoten van dit bezoekje !

3de leerjaar gaat volksspelen in rusthuis Berckenbosch.

3de leerjaar gaat volksspelen in rusthuis Berckenbosch.

Afgelopen maandag ging het 3de leerjaar volksspelen beoefenen bij de bewoners van rusthuis Berckenbosch. Er werden heel wat, soms vergeten, volksspelen beoefend: tonnen, sjoelen, kegelen en ringwerpen, … het kwam allemaal aan bod.

Het was weer een gezellige boel voor zowel de bewoners als voor de kinderen.